1.0 PENGENALAN
Guru merupakan individu yang memainkan peranan
penting dalam mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid.
Guru bertanggungjawab menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai. Guru
jugalah yang merancang dan membina instrumen penilaian, mentadbir ujian,
merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat, melapor dan menjalankan
tindakan susulan yang perlu seperti aktiviti pengukuhan, pengayaan dan
pemulihan.
Dengan itu, pentaksiran yang tepat dan berkesan
perlu dijalankan oleh guru di dalam bilik darjah untuk membantu guru sendiri
dalam mempertingkatkan pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan
serta membantu guru dalam mengesan kelemahan murid seterusnya memperkembangkan
lagi teknik, kaedah dan strategi pengajaran guru agar sesuai dengan tahap dan
kemampuan murid.
Manakala, ujian ialah salah satu kaedah, tugas atau
prosedur yang digunakan untuk memperoleh pemerhatian yang sistematik tentang
sifat, atau trait seseorang berhubung dengan aspek pendidikan atau psikologi
(Mokhtar Ismail, 1995).
Bagi mengupas tugasan ini dengan lebih mendalam
lagi, saya telah mengumpulkan sedikit sebanyak maklumat mengenai pengujian, pentaksiran,
penilaian, Taksonomi Bloom dan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) agar dapat
memahami tajuk soalan kerja kursus dengan lebih baik dan bakal menghuraikannya
dengan lebih berkesan.
4.0 JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
Jadual Spesifikasi Ujian atau JSU merupakan aspek
penting dalam penyediaan sesuatu ujian. Ujian yang tidak mempunyai perancangan
yang rapi biasanya tidak mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi.
Cara yang baik untukmerancang sesuatu ujian adalah dengan menyediakan JSU
terlebih dahulu yang juga merupakan rancangan persediaan item / soalan. JSU
juga dikenali sebagai Test Blue Print dan Test Specification. Ia mengandungi
matrik dua paksi iaitu paksi “Kandungan” (menegak) dan paksi “Aras Kemahiran”
(melintang).
Dengan merujuk kepada Huraian Sukatan Tahun 5,
berikut merupakan kemahiran yang dipelajari oleh murid Tahun 5;
Kata Ganti Nama
Diri Kata
Adjektif
Kata Kerja
Kata Sendi Nama Kata Hubung Kata Bilangan
Kata Seru Kata
Ganda Kata
Tanya
Kata Penguat Kata Arah /
Tunjuk Peribahasa
Penjodoh Bilangan Imbuhan Kosa Kata
Antonim Sinonim Pilih
Jawapan
Pilih Soalan Ayat Yang Betul Ayat Sama Maksud
Kata Banyak Makna
|
Berdasarkan kemahiran tersebut, satu Jadual
Spesifikasi Ujian telah dibina sebelum menyediakan soalan ujian. Soalan ini
bakal dilaksanakan kepada murid-murid Tahun 5 di sekolah praktikum guru pelatih
iaitu Sekolah Kebangsaan X. Berikut merupakan Jadual Spesifikasi Ujian yang
telah dibina guru pelatih:
JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU) TAHUN 5
BAHASA MELAYU KERTAS 1
Petunjuk
aras kesukaran
1
|
Pengetahuan
|
Mudah
|
2
|
Pemahaman
|
|
3
|
Aplikasi
|
Sederhana
|
4
|
Analisis
|
|
5
|
Sintesis
|
Sukar
|
6
|
Penilaian
|
NO. SOALAN
|
ITEM
OBJEKTIF
|
ARAS KESUKARAN
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
||
TATABAHASA
|
|||||||
1
|
Kata Ganti
Nama Diri
|
1
|
|||||
2
|
Kata Ganti
Nama Diri
|
1
|
|||||
3
|
Kata Kerja
|
1
|
|||||
4
|
Kata Arah /
Tunjuk
|
1
|
|||||
5
|
Kata Adjektif
|
1
|
|||||
6
|
Kata Hubung
|
1
|
|||||
7
|
Kata Hubung
|
1
|
|||||
8
|
Imbuhan
|
1
|
|||||
9
|
Penjodoh
bilangan
|
1
|
|||||
10
|
Imbuhan
|
1
|
|||||
11
|
Imbuhan
|
1
|
|||||
12
|
Simpulan
Bahasa / Peribahasa
|
1
|
|||||
13
|
Kata Ganda
|
1
|
|||||
14
|
Kata Ganda
|
1
|
|||||
15
|
Simpulan
Bahasa
|
1
|
|||||
16
|
Sinonim
|
1
|
|||||
17
|
Kata Banyak
Makna
|
1
|
|||||
18
|
Kata Banyak
Makna
|
1
|
|||||
19
|
Ayat Sama
Maksud
|
1
|
|||||
20
|
Ayat Yang
Betul
|
1
|
|||||
PETIKAN
|
|||||||
21
|
Syarahan
|
1
|
|||||
22
|
Syarahan
|
1
|
|||||
23
|
Syarahan
|
1
|
|||||
24
|
Syarahan
|
1
|
|||||
25
|
Syarahan
|
1
|
|||||
26
|
Diari
|
1
|
|||||
27
|
Diari
|
1
|
|||||
28
|
Diari
|
1
|
|||||
29
|
Diari
|
1
|
|||||
30
|
Diari
|
1
|
Analisa:
Jumlah soalan 30
|
Jumlah soalan aras mudah 11
(pengetahuan dan
pemahaman)
|
Jumlah soalan aras
sederhana
10
(aplikasi dan analisis)
|
Jumlah soalan aras
tinggi
9
(sintesis dan
penilaian)
|
BAHAGIAN OBJEKTIF
Soalan
1 – 15
Isi tempat kosong dengan jawapan yang paling sesuai.
1 “__________ mesti menyerahkan laporan
tahunan kelab ini kepada Cikgu Rahman sekarang,” kata Bidin kepada Zaidi.
A Saudara
B
Kami
C
Kamu
D
Tuanku Pengetahuan
Aras Mudah
2 “Bendahara, adakah persiapan untuk majlis
anakanda ____________ sudah siap
diatur?” tanya Sultan Melaka kepada Tun Perak.
A
tuanku
B
patik
C
beta
D
baginda Kefahaman
Aras Mudah
3 Encik Maniam ____________ saiz buku itu
dengan menggunakan sebatang pembaris.
A
menconggak
B
mengukur
C
menggaris
D
mengira Aplikasi
Aras Sederhana
Soalan
4 berdasarkan gambar
di bawah.
(GAMBAR)
4 Sawardee duduk di ___________ leher gajah
untuk memudahkannya mengawal gajah itu.
A
atas
B
puncak
C
sisi
D
tepi Pengetahuan
Aras Mudah
5
Suasana di kampung itu damai dan sawah padi ____________ luas di kaki bukit.
A
terbentang
B
terdampar
C
terhampar
D
terlantar Analisis
Aras Sederhana
6 ”____________ hari hujan maka perlawanan
bola sepak itu akan di batalkan,” kata Zuraimi kepada Iskandar.
A
Jika
B
Semenjak
C
Tatkala
D
Malahan Pengetahuan
Aras Mudah
7 ”Makanlah nasi goreng ini dahulu
___________ kamu tidak lapar dalam perjalanan ke Taman Negara nanti” kata puan
Yati kepada anaknya
A
hingga
B
sewaktu
C
sementara
D
agar Pengetahuan
Aras Mudah
Soalan 8 berdasarkan gambar di bawah.
(GAMBAR)
8 Semua penumpang kapal terbang mesti berada
di ____________ sejam sebelum waktu berlepas.
A
ruang tunggu
B
ruang menunggu
C
ruang penungguan
D
ruang penunggu Pengetahuan
Aras Mudah
9 “Nah, ambillah dua ____________ kek coklat
ini!” kata Hanisah kepada adik lelakinya.
A
butir
B
potong
C
ulas
D
kerat Pengetahuan
Aras Mudah
10 Jamilah meminta kebenaran daripada ibunya
untuk __________ aktiviti perkhemahan.
A
sertai
B
penyertaan
C
disertai
D
menyertai Aplikasi
Aras Sederhana
11 Ceramah itu diadakan untuk menyedarkan
murid-murid tentang _________ najis dadah.
A
menyalahgunakan
B
penyalahgunaan
C
disalahgunakan
D
kesalahgunaan Analisis
Aras Sederhana
12 “Mengapakah kamu tidak __________ tentang
pelajaran kamu sedangkan peperiksaan sudah hampir?” kata Cikgu Jamal kepada
Rahim.
A ambil angin
A ambil angin
B
ulat buku
C
ambil hati
D
ambil berat
Aplikasi Aras Sederhana
Aplikasi Aras Sederhana
13 Bot nelayan itu ___________ dipukul ombak yang kuat ditengah laut.
A
terayun-ayun
B
tergoyang-goyang
C
terumbang-ambing
D terpontang-panting
Sintesis Aras Sukar
D terpontang-panting
Sintesis Aras Sukar
14
Pak Cik Leman meletakkan _________ untuk menyangga tiang itu.
A tetupai
B sesiku
C kekuda
D jejari
Sintesis Aras Sukar
Sintesis Aras Sukar
15 Perasaan Haliza __________ apabila permohonannya
untuk melanjutkan pelajaran di kolej itu gagal.
A
seperti kaca terhempas ke batu
B
seperti bulan jatuh ke riba
C
seperti ular kena palu
D
seperti mencurah air ke daun keladi
Sintesis Aras Sukar
Soalan 16
Sintesis Aras Sukar
Soalan 16
Pilih kata seerti yang sesuai.
16 Shafik berasa bangga kerana abangnya
berjaya melanjutkan pelajaran ke luar
negara. Pilih perkataan seerti bagi bangga.
A
bongkak
B
kagum
C
megah
D
sukacita
Kefahaman Aras Mudah
Kefahaman Aras Mudah
Soalan
17
Pilih ayat-ayat yang menggunakan perkataan bergaris dengan betul.
17 I Meja makan di rumah Datin Suhaila
diperbuat daripada kayu yang keras.
II Budin memang seorang budak yang keras
kepala.
III Pemandu kenderaan dilarang sama
sekali mengambil minumam keras.
IV Anjing itu menyalak dengan keras apabila melihat pengemis itu
berada di pintu pagar.
A
I dan II
B
I dan III
C
I II dan III
D
II III dan IV
Sintesis Aras Sukar
Sintesis Aras Sukar
18 I Peraturan di sekolah berasrama itu
agak ketat.
II Baju yang baru dibeli itu tidak
muat kerana terlalu ketat.
III Sejak perselisihan faham itu,
Ahmad menjadi musuh ketat saya.
IV Buku-buku di perpustakaan itu
disusun dengan ketat.
A
I dan II
B
I dan III
C
I II dan III
D
II III dan IV
Analisis Aras Sederhana
Analisis Aras Sederhana
Soalan
19
Pilih ayat yang sama maksud dengan ayat yang diberikan.
19 Beg tangan daripada songket itu dijahit oleh
Puan Maimunah.
A
Puan Maimunah menjahit beg tangan daripada songket itu.
B
Puan Maimunah akan menjahit beg tangan daripada songket itu.
C
Puan Maimunah jahit beg tangan daripada songket itu.
D
Puan Maimunah menjahit beg tangan untuk saya daripada songket itu.
Analisis Aras Sederhana
Soalan
20
Pilih ayat yang betul.
20 I Hanif pergi ke kedai runcit untuk
membeli santan.
II Adik merengek-rengek minta dibelikan
aiskrim.
III Kaki seluar abang yang koyak itu kakak jahit.
IV Pengerusi majlis meminta para-para
tetamu duduk di atas kerusi.
A
I dan II
B
II dan III
C
III dan IV
D
I dan IV
Sintesis Aras Sukar
Sintesis Aras Sukar
BAHAGIAN
SUBJEKTIF
SOALAN 21 - 25
Baca petikan di bawah, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya.
Selamat pagi saya ucapkan kepada
Tuan Pengerusi Majlis, Tuan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Taman Inai, pada
hakim yang bijaksana, guru-guru dan rakan-rakan yang dikasihi sekalian. Tajuk
syarahan saya pada hari ini ialah “Masalah Kegemukan”.
Hadirin
yang saya hormati,
Sejak kebelakangan ini, kita sering mendengar banyak aduan dalam
kalangan masyarakat kita bahawa mereka mengalami berat badan yang berlebihan.
Apakah faktor yang membawa kepada masalah kegemukan ini?
Menurut kajian yang telah
dijalankan, faktor pertama menyumbang kepada pertambahan berat badan ialah
gaya hidup yang tidak sihat. Makan terlalu banyak, pengambilan minuman berkabonat
dan makanan berlemak dan kolesterol tinggi serta tidak bersenam menjadi punca
kepada pengumpulan lemak berlebihan di dalam badan. Masyarakat kini sibuk
mengejar kesenangan sehingga lupa mengamalkan gaya hidup aktif dan seimbang.
Hadirin
sekalian,
Di samping itu, faktor genetik
atau keluarga turut mempengaruhi pembentukan berat badan kita. Ibu bapa
berbadan gempal, kebarangkalian anak mereka juga mempunyai masalah yang sama.
Hasil kajian turut menyokong kenyataan ini dengan menyatakan bahawa
penghasilan lemak pada anggota badan anak biasanya diwarisi daripada ibu bapa
mereka.
Hadirin
yang saya hormati,
Faktor emosi juga memainkan peranan dalam mempengaruhi tabiat
pemakanan kita. Emosi yang terganggu akan menyebabkan kita rasa tertekan,
marah dan sebagainya. Untuk meredakan ketegangan ini sesetengah orang akan
mengambil lebih makanan tanpa memikirkan kesannya.
Kesimpulannya, terdapat banyak
punca yang mendorong kegemukan. Kegemukan yang berlebihan hanya akan
mengakibatkan penyakit kronik.
Justeru itu, kita mestilah mengamalkan gaya hidup secara sihat dan
mengamalkan tabiat pemakanan yang seimbang.
Sekian,
terima kasih.
|
21
Apakah faktor utama yang menyebabkan berlakunya masalah kegemukan?
Pengetahuan Aras Mudah
22
Nyatakan punca pengumpulan lemak yang berlebihan di dalam badan.
Kefahaman Aras Mudah
23
Apakah yang dimaksudkan dengan faktor genetik?
Sintesis Aras Sukar
24
Frasa penyakit kronik dalam petikan
bermaksud
Sintesis
Aras Sukar
25
Pada pendapat kamu, siapakah yang menyampaikan syarahan tersebut?
Aplikasi Aras Sederhana
SOALAN 26 - 30
Baca petikan di bawah, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya.
5 Disember 2012
Pada pukul 4.30 petang, aku bersama
kawan-kawan selamat sampai di Gua Tempurung, Gopeng. Perjalanan selama 4 jam
dari sekolah amat meletihkan. Setelah 30 minit berehat, kami mula mendirikan
khemah, mencari kayu api dan memasak.
Pada sebelah malam, aktiviti suai kenal diadakan. Aku berasa sangat gembira
dapat berkenalan dengan rakan-rakan yang lain secara lebih dekat.
6
Disember 2012
Kami berkumpul pada pukul 8.00
pagi. Setelah bersenam, kami diberi taklimat ringkas sebelum memasuki gua
ini. Aku sangat teruja dan tidak sabar memulakan ekspedisi ini. di dalam gua.
Kami dapat melihat kelawar dan batu-batu kapur secara dekat. Kami
dinasihatkan supaya berhati-hati kerana terdapat juga binatang-binatang
berbisa seperti labah-labah dan ular. Pada waktu malam, kami tidak mengadakan
sebarang aktiviti kerana terlalu letih.
7
Disember 2012
Hari ketiga kami dipenuhi dengan
aktiviti mendaki anak bukit. Kami dibahagikan kepada 3 kumpulan. Aku dilantik
sebagai ketua pasukan. Setiap kumpulan dikehendaki mencari “harta karun” di dalam
hutan. Aktiviti ini berjaya memupuk semangat kepimpinan. Aku berasa sangat
gembira kerana kumpulanku mampu menghabiskan pencarian “harta karun” dengan
pantas.
8
Disember 2012
Setelah mengemas dan membersihkan
kawasan perkhemahan, kami bertolak pulang ke sekolah. Aku dan rakan-rakan
berasa sangat gembira sepanjang perkhemahan ini. Perkhemahan ini amat menguji
ketahanan fizikal dan mental. Di samping itu, ia mengeratkan hubungan kami. Aku berharap dapat menyertai
perkhemahan seperti ini lagi.
|
26 Apakah
aktiviti yang dilakukan selepas tiba di Gua Tempurung?
Kefahaman Aras Mudah
27 Pada pendapat kamu, mengapakah “aku”
teruja dan berasa tidak sabar?
Aplikasi Aras Sederhana
28 Nyatakan semangat yang penting dalam
menjayakan sesuatu aktiviti berkumpulan.
Pengetahuan Aras Mudah
29 Apakah aktiviti yang meguji ketahanan
fizikal dan mental? Nyatakan.
Sintesis Aras Sukar
30 Frasa
mengeratkan hubungan dalam petikan
bermaksud
Sintesis Aras Sukar
6.0 SKEMA
PERMARKAHAN
SOALAN
OBJEKTIF
1. C 11.
B
2. C 12.
D
3. B 13.
C
4. A 14.
A
5. A 15.
A
6. A 16.
B
7. D 17.
C
8. B 18.
C
9. B 19.
A
10. D 20.
A
(satu
soalan = 1 markah)
SOALAN
SUBJEKTIF
Petikan 1
(Syarahan)
21. Faktor utama
yang menyebabkan berlakunya masalah kegemukan ialah gaya hidup yang tidak
sihat. (2 markah)
22. Punca
pengumpulan lemak yang berlebihan di dalam badan ialah makan terlalu banyak,
pengambilan minuman berkarbonat, makanan berlemak dan berkolestrol tinggi dan
tidak bersenam. (4
markah)
23. Maksud
faktor genetik ialah faktor keturunan (3
markah)
24. Maksud
frasa penyakit kronik dalam petikan
ialah penyakit yang berbahaya.
(3 markah)
25. Pada
pendapat saya, murid sekolah/ ketua kelas/ ketua pengawas yang menyampaikan
syarahan tersebut.
(3 markah)
(CARTA PAI)
Justeru, mereka hanya akan mendapat separuh daripada jumlah markah yang diperuntukkan iaitu 2 daripada 3 markah. Terdapat banyak sekali markah yang dibazirkan murid yang disebabkan oleh masalah ini.
Petikan 2 (Diari)
26. Aktiviti
yang dilakukan selepas tiba di Gua Tempurung ialah mendirikan khemah, mencari
kayu api dan memasak. (3 markah)
27. Pada
pendapat saya, ‘aku’ teruja dan berasa tidak sabar untuk memulakan ekspedisi
memasuki gua. (2
markah)
28. Semangat
yang penting dalam menjayakan sesuatu aktiviti berkumpulan ialah kepimpinan.
(2 markah)
29. Aktiviti
yang menguji ketahanan mental dan fizikal ialah memasuki gua / perkhemahan / mendaki anak
bukit. (5 markah)
30. Frasa mengeratkan
hubungan dalam petikan bermaksud merapatkan silaturrahim. (3 markah)
7.0
Analisis Item Ujian
Seramai 17 orang murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan
X telah menjawab set soalan yang disediakan. Mereka terdiri daripada 10 orang
murid lelaki dan 7 orang murid perempuan. Selepas memeriksa kertas soalan yang
disiapkan mereka, berikut merupakan keputusan yang diperoleh oleh murid.
Bil
|
Nama
Murid
|
Markah
(%)
|
1
|
Abdullah B
Muhamad
|
62
|
2
|
Afiq Afifi Bin
Ibrahim
|
86
|
3
|
Amirul
Mukminin Zaid
|
30
|
4
|
Mifdal Haziq
Mustafa
|
68
|
5
|
Mohd Alif Bin
Sanap
|
54
|
6
|
Mohd Danish
Denial Hafiz
|
62
|
7
|
Mohd Firdaus
Bin Alias
|
66
|
8
|
Mohd Lokman
Bin Mashasan
|
32
|
9
|
Naufal Hadif
B Muhammad Haikal
|
56
|
10
|
Willy Yap
|
52
|
11
|
Faasyihah
Mustafa
|
68
|
12
|
Farhani Ishak
|
68
|
13
|
Mariah Binti
Musa
|
66
|
14
|
Normariana Bt
Zakaria
|
70
|
15
|
Nurin Amanie
Abd. Majid
|
64
|
16
|
Puteri
Masyitah A. Aziz
|
74
|
17
|
Siti Musliha
Aiman Bt Haiqal
|
48
|
Berikut merupakan graf keseluruhan murid
berdasarkan markah yang diperoleh:
(GRAF)
Secara keseluruhannya, hanya seorang murid yang
Berjaya mengumpul markah cemerlang iaitu antara 80% - 100% dengan markah
sebanyak 86%. Manakala seramai 10 orang murid berjaya memperoleh markah
sederhana iaitu antara 60% - 80%. Selain itu, 4 orang murid juga mendapat
markah lemah iaitu antara 40% - 60% dan bakinya iaitu seramai 2 orang hanya
memperoleh dalam lingkungan 30% yang mana termasuk dalam kategori sangat lemah
(0% - 40%). Berdasarkan graf garis di atas, murid yang mendapat markah
tertinggi ialah Afiq Afifi bin Ibrahim dengan jumlah markah sebanyak 86%
manakala Amirul Mukminin Zaid hanya berjaya mengumpul markah sebanyak 30% iaitu
markah yang paling rendah.
Di bawah menunjukkan carta pai tentang peratusan
yang terkumpul mengikut gred yang telah ditetapkan.
Gred
|
Markah (%)
|
A
|
80 – 100
|
B
|
60 – 80
|
C
|
40 – 60
|
D
|
0 – 40
|
(CARTA PAI)
Berdasarkan carta pai di atas, hanya 6% daripada
jumlah murid yang berjaya mencapai gred A iaitu antara 80% - 100% dalam ujian
yang dijalankan. Manakala sebanyak 59% murid berjaya mencapai gred B (60% -
80%) seterusnya menunjukkan peratusan terbesar dalam penguasaan murid dalam
menjawab soalan yang disediakan. Selain itu, sebanyak 23% murid mencapai gred C
iaitu antara 40% - 60%. Dan yang selebihnya, sebanyak 12% daripada jumlah murid
hanya memperoleh gred D iaitu 0% - 40%.
Berdasarkan jumlah markah yang diperoleh,
terdapat beberapa masalah yang dikenalpasti menjadi pengganggu kepada murid
untuk memperroleh markah yang tinggi. Pertama, hampir kesemua murid menjawab
soalan subjektif dengan ayat yang tidak lengkap. Murid hanya memberikan jawapan
kepada soalan yang diutarakan tanpa menggunakan ayat yang penuh. Sebagai
contoh:
Contoh soalan :Pada pendapat kamu, siapakah yang
memberikan syarahan tersebut?
Contoh jawapan
:Pada pendpat saya, murid Sekolah Kebangsaan Taman Inai yang telah memberikan
syarahan tersebut.
Jawapan murid :Murid Sekolah
Kebangsaan Taman Inai Justeru, mereka hanya akan mendapat separuh daripada jumlah markah yang diperuntukkan iaitu 2 daripada 3 markah. Terdapat banyak sekali markah yang dibazirkan murid yang disebabkan oleh masalah ini.
Selain itu juga, hampir kesemua murid juga tidak
dapat menjawab soalan objektif nombor 14 dengan betul. Hal ini mungkin kerana
mereka kurang didedahkan dengan beberapa kata ganda yang jarang kita gunapakai
seperti tetupai. Dengan itu, murid hanya memberikan jawapan yang dirasakan
mereka agak sesuai dan biasa digunakan di persekitaran seperti kekuda dan
sesiku.
Pada pendapat saya, soalan yang saya sediakan ini
agak sukar untuk dijawab oleh murid kelas kedua daripada 3 kelas. Sebagai
bukti, hanya seorang murid yang mampu untuk mendapar Gred A dalam ujian yang
dijalankan. Selain itu, pentadbiran ujian yang dilakukan pada waktu tengahari
juga mampu mencuri tumpuan murid untuk terus fokus menjawab soalan. Mereka
kelihatan sedikit malas untuk menjawab soalan ujian yang diberikan dan ada juga
yang kelihatan termenung ketika menjawab soalan. Selepas ditegur barulah mereka
kembali ke alam nyata dan menyambung kembali menjawab soalan. Bagi soalan
subjektif, saya merasakan soalan yang disediakan terlalu panjang dan murid juga
terpaksa menjawab soalan dengan jawapan yang panjang. Oleh sebab itulah mereka
hanya menjawab dengan memberikan jawapan semata-mata.
Cara
mengatasi masalah
Untuk mengatasi masalah ini, sebolehnya guru
sendiri cuba menjawab soalan yang dibina terlebih dahulu. Cara ini bertujuan
untuk guru menilai kembali adakah soalan yang disediakan sesuai dengan tahap
dan kemampuan murid, soalan tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek,
jawapan yang diperlukan juga tidak terlalu panjang dan tidak terlalu pendek,
menentukan peruntukan jumlah masa menjawab yang sesuai di samping dapat memeriksa
kesalahan-kesalahan kecil seperti ejaan dan tanda baca sebelum diedarkan kepada
murid-murid. Guru juga perlu menambahkan jumlah markah pada hujung ruangan
jawapan sebagai bantuan kepad murid untuk mendapatkan markah. Hal ini akan
memberikan murid untuk berfikir dan menjawab dengan jawapan yang logik sesuai
dengan markah yang diperuntukkan. Justeru, mereka akan memberikan jawapan yang
sesuai dan jumlah isi yang mencukupi.
Sebelum menjalankan ujian juga, guru perlu
memberikan arahan kepada murid dengan jelas. Sebagai pengajaran kepada saya,
saya perlu mencatat siap-siap terlebih dahulu akan arahan yang bakal diberi
kepada murid selepas mengedarkan kertas soalan. Misalnya, murid perlu menjawab
soalan subjektif dengan menggunakan ayat yang lengkap. Kerana kesilapan saya
yang tidak memberikan arahan pada awal ujian, ramai murid kehilangan markah
kerana tidak menjawab menggunakan ayat yang lengkap.
Jumpah masa yang diperuntukkan juga boleh
dipendekkan. Sebanyak 20 soalan objektif dan 10 soalan subjektif dijawab dalam
masa satu jam. Keadaan ini menjadikan ramai murid mahu menghantar soalan ujian
lebih awal kerana bosan untuk menunggu masa yang terlalu lama. Oleh sebab
itulah, guru perlu mencadangkan jumlah waktu yang sesuai dengan jumlah soalan
yang diberikan iaitu 40 minit.
8.0
Refleksi
Tugasan BMM 3103 ini memberikan saya satu
pendedahan yang amat bermakna dalam bagaimana mahu menyediakan soalan yang
berkualiti dan sesuai dengan tahap dan kemampuan murid, cara yang betul untuk
membina soalan berdasarkan Jadual Spesifikasi Ujian (JSU), adakah soalan yang
diberikan boleh dijawab dengan baik oleh murid, bagaimana mahu mentadbir
sebelum, semasa dan selepas ujian serta sebagainya.
Dengan
adanya tugasan ini dan dibuat secara amali juga, menjadikan saya lebih memahami
tajuk kursus dengan lebih baik lagi. Pengalaman menyediakan dan menjalankan
ujian yang dibina sendiri di sekolah agak mencabar kerana keadaan ini merupakan
kali pertama dilakukan guru pelatih apatah lagi untuk berhadapan dengan murid
arus perdana. Bagaimanapun, saya berasa gembira semasa melaksanakan kerja
kursus ini. Kerjasama yang diberikan oleh guru perdana juga amat baik dan
murid-murid juga menunjukkan respon dengan baik.
Pelaporan
yang perlu disiapkan juga menjadikan saya perlu membuat analisis dan penilaian
hasil kerja dengan baik. Saya perlu mengimbas kembali apa yang telah saya
lakukan, bagaimana saya lakukan, mengesan masalah yang timbul dan bagaimana
cara tersebut boleh diatasi. Ianya juga perlu disematkan di dalam hati agar
perkara atau kesilapan yang sama walaupun kecil dapat menjadi pengajaran serta
diharap tidak akan berulang kembali.
Kesimpulannya, pembelajaran secara amali ini
menjadikan saya lebih memahami tajuk kursus dengan lebih baik. Segala teori
yang dipelajari semasa berada dalam kuliah dan latihan yang dibuat semasa dalam
kelas dapat diaplikasikan secara nyata di sekolah.
No comments:
Post a Comment