Bilangan Jurnal : Ke-1
Minggu Praktikum : Pertama
Tarikh Peristiwa / Kejadian :
Tajuk Jurnal : Minggu Pertama di
SK
Pada hari pertama, saya
bersama 3 lagi rakan seperjuangan melapor diri kepada Pn. Zaimah, selaku Guru
Besar Sekolah Kebangsaan .... Kami
memperkenalkan diri dan menyerahkan Surat Pengenalan Diri kepada beliau. Kedatangan
kami disambut dengan baik sekali. Keramahan beliau menjadikan kami tidak gugup
untuk berdiskusi tentang apa yang terlahir di fikiran. Bersama beliau, kami
membincangkan beberapa perkara:
1)
Sejarah, peraturan, disiplin dan budaya
sekolah
2)
Perkara atau aktiviti yang akan kami
sepanjang wakti persekolahan
3)
Program atau aktivit yang perlu kami
laksanakan di sekolah
4)
Cara lapor diri dan kedatangan setiap hari di
sekolah
Selepas itu, kami
diperkenalkan kepada Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas yang
mana akan bertanggungjawab ke atas pencapaian objektif praktikum kami di
sekolah ini. Bersama beliau, kami mendapatkan beberapa maklumat. Antaranya:
1)
Aktiviti yang akan kami lakukan di sekolah
2)
Program yang perlu kami laksanakan semasa
berpraktikum
3)
Mendapatkan maklumat tentang PPKI dan sekolah
4)
Berbincag tentang subjek yang bakal diajar
5)
Mendapat draf jadual
Di samping itu juga, beliau sendiri menjadi guru pembimbing kepada saya dan seorang lagi rakan
praktikum. Manakala rakan yang akan menerima seorang lagi guru
pembimbing yang berpengalaman.
Pada hari kedua kami berada
di sekolah tersebut, kami berasa gentar untuk berhadapan dengan guru-guru yang
mana mempunyai banyak pengalaman dalam menghadapi karenah seterusnya mendidik
kanak-kanak istimewa ini. Bagaimanapun, semua guru kelihatan baik-baik belaka
dan menerima kami dengan hati yang terbuka. Mereka juga memberikan kerjasama
yang baik terhadap diri kami yang mana kurang pengalaman secara praktikal dalam
menghadapi situasi sebenar. Mereka juga sudi berkongsi cerita, pengalaman,
tingkah laku murid serta bagaimana mahu menarik perhatian murid.
Pada hari ketiga, saya
mengambil kesempatan untuk meneliti jadual yang diterima dengan teliti. Saya
diminta untuk mengambil alih subjek Matematik sebagai subjek major dan Bahasa
Melayu sebagai subjek minor. Dengan itu, saya dapat memahami dengan lebih
mendalam tentang apa yang diperlukan dan maklumat-maklumat yang perlu saya
kumpulkan. Antaranya:
1)
Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas Matematik
dan Bahasa Melayu
2)
Huraian Sukatan Pelajaran Pendidikan Khas
Matematik dan Bahasa Melayu
3)
Mengumpul maklumat mengenai sekolah
Pada hari ini juga, kami
mendapat peluang untuk memasuki kelas pra PPKI. Di sini, subjek pengurusan diri
lebih ditekankan sehinggakan ada murid yang masih membunag hajat tanpa
memberitahu kepada guru.
Pada hari keempat iaitu 23
Julai 2012, kami telah diminta oleh Guru Penolong Kanan untuk
mengganti kelas bagi guru-guru yang tidak dapat hadir ke sekolah. Keadaan ini
memberikan kami peluang untuk mengenali murid-murid yang bakal kami ajar dengan
lebih dekat. Kami juga dapat mengetahui karenah masing-masing dan bagaimana
mahu mengatasi masalah yang bakal kami hadapi. Kami juga meminta pendapat
guru-guru lain bagi menambahkan idea dalam mengatasi masalah tersebut. Pada
waktu-waktu terluang, saya melengkapakan fail praktikum yang mana memasukkan
bahanbahan yang telah diperolehi mengikut susunan yang betul. Pensyarah pembimbing kami telah datang pada hari ini. Kedatangan
beliau ke sekolah sebagai lawatan sosial adalah untuk mendapatkan maklumat
serta mengetahui perkembangan terkini kami semua sepanjang berada di sekolah
tersebut. Beliau turut mengadakan perbincangan dengan guru pembimbing mengenai
subjek, peruntukan masa dan projek yang bakal kami laksanakan untuk memnuhi
keperluan dalam praktikum ini di samping hal-hal yang lain.
Akhir sekali, pada hari
kelima, saya mengemaskinikan fail buat kesekian kalinya. Kami juga diminta
untuk mengganti kelas bagi mana-mana guru yang tidak hadir. Peluang ini kami
gunakan sebaiknya sekali lagi untuk mencuba cadangan ataupun cara-cara yang
dirasakan sesuai untuk menghadapi situasi mereka. Selama seminggi berada di
sekolah, kami secara beransur-ansur dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran
baru di sekolah ini. Tambahan pula, guru pembimbing sentiasa membuat
pemerhatian dan memberikan tunjuk ajar serta nasihat kepada kami agar dapat
menjadikan diri kami lebih baik dari sehari ke sehari.
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh
|
Bilangan Jurnal : Ke-2
Minggu Praktikum : Kedua
Tarikh Peristiwa / Kejadian :
Tajuk Jurnal : Masalah menghadapi
Tingkah Laku Murid
1.
Masalah / Peristiwa
Di sepanjang minggu ini,
saya telah memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas K1bagi subjek Matematik dan K3
bagi subjek bahasa Melayu. Setiap murid mempunyai tingkah laku masing-masing.
Agak sukar untuk mereka mematuhi arahan saya. Malah, mereka juga menjawab setiap
apa yang saya katakan. Selain itu, mereka juga suka bermain jika ada peluang walaupun
masih berada dalam waktu pengajaran dan pembelajaran. Malah, ada yang sanggup
mengaku ke tandas walhal dalam keadaan sebenar mereka tidak ke sana.
2.
Analisis
Masalah ini mungkin timbul
kerana sikap saya yang tidak tegas pasa minggu pertama berkenalan dengan
mereka. Hal ini kerana, pada minggu pertama berkenalan dengan mereka, saya
banyak menunjukkan sikap mesra berbanding ketegasan yang perlu ada pada seorang
guru. Ini menjadikan mereka hilang hormat kepada guru.
3.
Cadangan Tindakan Susulan
a. Saya
perlu lebih tegas semasa mengikuti proses pengajaran dan pembelajaran dalam
kelas dalam mengatasi masalah tingkah laku murid
b. Saya
perlu menyediakan aktiviti hands on yang
melibatkan murid agar mereka kurang masa untuk leka dan bermain
c. Saya
perlu menyediakan token agar murid lebih bersemangat untuk menunjukkan tingkah
laku yang positif dan takut untuk kehilangan token jika ganjaran ditarik balik
d. Saya
patut mengulangkaji buku-buku yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti untuk
menjalankan proses pengajaran yang lebih menarik dan bermakna kepada murid.
e. Penggunaan
token yang perlu dijaga sendiri oleh murid agar dapat memupuk sikap amanah dan
percaya diri dalam diri murid.
4.
Tempoh Masa Tindakan Susulan
Saya akan cuba mengatasi
masalah ini dalam tempoh seminggu yang akan datang. Saya perlu menguruskan
tingkah laku murid dengan lebih baik agar mereka dapat menjalani proses
pembelajaran yang lebih berkesan dan memberi makna kepada mereka. Jika tiada
langsung tumpuan yang dapat diberikan oleh mereka, maka pengajaran saya pada
hari tersebut tiada maknanya kepada mereka seterusnya menjadikan mereka tidak
berminat dengan subjek ini.
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh
|
Nama :
Bilangan Jurnal : Ke-3
Minggu Praktikum : Ketiga
Tarikh Peristiwa / Kejadian :
Tajuk Jurnal : Membuat Mural
Pada
minggu ini, saya bersama-sama rakan yang lain merancang untuk menyiapkan projek
mural di sekolah. Kami dikehendaki untuk melukis mural sifir iaitu sifir 7, 8
dan 9 pada tiang di blok Pendidikan Khas. Antara peralatan yang diperlukan
untuk membuat mural ialah cat mural, berus cat dan bekas kosong.
Mula-mula,
kami perlu membuat ukuran saiz kawasan yang digunakan. Hal ini bertujuan agar
mural sifir yang kami siapkan ini seragam dengan mural sifir yang sebelumnya.
Dua orang telah ditugaskan untuk membuat ukuran manakala saya bersama rakan
lain menyediakan peralatan yang diperlukan iaitu cat mural dan berus cat. Bekas
kosong diperlukan untuk kami mencampurkan dua warna cat yang berlainan seperti
kuning dan putih untuk menghasilkan warna
baru iaitu kuning bata. Saya membancuh warna latar iaitu kuning bata
sementara menunggu rakan-rakan membuat ukuran pada tiang. Setelah siap semua
ukuran dibuat, kami terus mewarnakan latar.
Antara
kebaikan kami menjalankan projek ini ialah kami berpeluang untuk berkolaborasi
dengan guru-guru. Mereka banyak membantu dalam memberikan maklumat tentang di
mana-mana bahan-bahan boleh diperoleh, memberi pinjam mana-mana bahan seperti
berus cat. Malah mereka juga turut menegur dan berkongsi maklumat tentang warna
latar yang kami bancuh iaitu warna kuning terlalu terang serta memberitahu
tentang langkah-langkah awal sebelum proses mengecat dimulakan. Saya sangat
gembira dengan keprihatinan yang mereka tunjukkan.
Terdapat
beberapa kelemahan semasa kami mewarnakan latar ini iaitu pertama, warna yang
dibancuh kurang seragam dengan contoh iaitu warna kuning kelihatan masih
terang. Jadi, kami membuat bancuhan kedua dengan menambahkan warna putih agar
ia kelihatan lebih lembut. Masing-masing memberikan kerjasama yang baik dalam
proses mengecat agar ia dapat disiapkan sebelum tamat waktu persekolahan .
Tetapi, proses mengecat akhirnya tamat sebelum jam 2 petang. Ini kerana. kami
perlu mengecat latar dua kali agar warna latar yang dihasilkan lebih cantik dan
berkualiti.
Kedua, kami tidak menyediakan surat khabar
lama untuk dilapik pada bawah tiang. Keadaan ini menyebabkan banyak titik cat yang jatuh dan meningglkan kesan
pada lantai luar. Terdapat juga kesan cat yang meleleh dari tiang ke lantai.
Seterusnya, lantai menjadi kotor dan mural kami tidak kemas untuk dilihat. Bagi
mengatasi masalah ini, saya telah membasahkan sehelai kain buruk dan mengelap
mana-mana kesan yang tidak diperlukan. Saya tidak mahu projek yang kami buat
tidak kemas dan cantik seperti contoh sebelumnya.
Justeru,
saya berharap projek ini dapat disiapkan secepat mungkin dan lebih banyak masa
diperuntukkan untuk menyiapkan mural ini. Ini kerana, kami memerlukan masa yang
lebih sekurang-kurangnya sehari untuk menunggu cat tersebut betul-betul kering untuk
membuat langkah yang seterusnya iaitu mengukur ruang untuk nombor dan menulis
sifir di atas latar tersebut.
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh
|
Nama :
Bilangan Jurnal : Ke-4
Minggu Praktikum : Keempat
Tarikh Peristiwa / Kejadian :
Tajuk
Jurnal : Majlis
Khatam Al-Quran dan Penutup Ihya’ Ramadhan
Pada
15 Ogos 2012, telah diadakan Majlis Khatam Al-Quran dan Penutup Ihya’ Ramadhan 2012
di ruang terbuka Kantin Sekolah. Majlis ini
diadakan bersempena menandakan tamatnya kami membaca kitab Al-Quran.
Bagi
menjayakan majlis ini, pihak Pendidikan Khas telah memperuntukkan masa setengah
jam pada awal pagi iaitu daripada jam 8.00 hingga 8.30 pagi untuk mengaji Al-Quran. Kami telah dipecahkan kepada
beberapa kumpulan di mana setiap kumpulan akan membaca juzuk-juzuk yang
berlainan. Dalam kumpulan saya, ketua kami telah
memperuntukkan beberapa muka surat yang akan kami habiskan dalam masa sehari. Bagi
memudahkan lagi pengurusan, beliau turut meminta kami membaca secara
bergilir-gilir. Cara pengurusan beliau amat saya kagumi. Manakala murid
pendidikan khas juga akan duduk di dalam kumpulan masing-masing yang telah
ditentukan beliau dan mendengar bacaan daripada guru-guru. Bagi guru yang tidak
dapat mengaji, mereka diminta untuk mengawal murid agar lebih berdisiplin dan
menumpukan perhatian terhadap bacaan guru.
Untuk
menyempurnakan majlis ini lagi, saya dan rakan-rakan ditugaskan sebagai ahli
jawatankuasa backdrop dan hiasan pentas. Oleh itu, tugas kami bermula pada
sebelum majlis berlangsung dan selepas majlis berlangsung. Pada hari
berlangsungnya majlis, kami diminta untuk datang lebih awal agar segala
persiapan dapat disiapkan sebelum majlis dimulakan. Kami diminta untuk menyusun
bunga-bunga hiasan dan karpet di atas pentas.
Bagaimanapun,
kelemahan kami di sini ialah kami tidak sempat untuk membuat perhiasan pentas.
Ini kerana, kehadiran kami terlewat untuk proses menghias kerana ia telah dilakukan
pada awal pagi sedangkan maljlis dijalankan pada waktu petang. Dengan itu, kami
mengambil tugas untuk mengemas pentas selepas majlis berakhir. Di sini, dapat
saya pelajari bahawa kerja secara bergotong-royong dan bertolak ansur amat
mudah dipraktikkan dengan hati yang terbuka. Kerja yang dilakukan dapat
disiapkan dengan cepat dan tersusun.
Majlis
ini juga membuka peluang kepada kami untuk berkolaborasi dengan guru-guru dari
kelas normal dan semuanya memberikan kerjasama yang baik kepada kami. Malah,
ketua jawatankuasa kami juga merupakan seorang guru kelas normal. Walaupun baru
berkenalan, kami dapat bekerjasama dengan baik. Dalam suasana sebegini, saya
perlu lebih banyak meningkatkan komunikasi serta mencari idea untuk
berkomunikasi dengan mereka. Ibarat kata, malu bertanya, sesat jalan.
Diharapkan
majlis sebegini dapat terus diadakan untuk mengeratkan ukhuwah sesama guru dan
juga murid.
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Bilangan Jurnal : Ke-5
Minggu Praktikum : Kelima
Tarikh Peristiwa / Kejadian :
Tajuk
Jurnal :
Aktiviti Kokurikulum – Kelab Kebudayaan
kami telah diminta oleh guru bertugas untuk menguruskan aktiviti
Kelab Kebudayaan yang akan diadakan pada esok. Kami diminta
bersedia dan merancang aktiviti yang akan dilaksanakan kepada murid pada hari
esok.
Memandangkan
ini merupakan kali pertama kami untuk menguruskan aktiviti kelab dan persatuan,
kami telah mendapatkan maklumat daripada guru penasihat persatuan dan beliau
sudi membantu kami dalam memberikan beberapa idea serta cadangan aktiviti yang
sesuai dengan murid.
Pada
hari tersebut, sesuai dengan Kelab Kebudayaan, kami telah melaksanakan aktiviti
nyanyian lagu nasyid. Kami telah menyediakan 3 video lagu nasyid beserta seni
katanya untuk dinyanyikan oleh murid. Tajuk nasyid tersebut ialah Teman Sejati
– Brothers, Pergi Tak Kembali – Rabbani dan Damai yang Hilang – Nowseeheart. Manakala seni kata pada lagu berfungsi agar
murid yang dapat mengeja dan membaca dapat mengaplikasikan kemahiran tersebut
semasa menyanyikan lagu. Setiap lagu yang dinyanyikan akan diulang 3 kali agar
murid dapat mengikut lagu dengan baik. Di samping itu juga, kami turut mencelah
dengan menyoal murid agar murid terus peka dengan lagu yang dinyanyi serta
video yang ditayangkan. Murid juga diminta untuk melakukan pergerakan mudah
seperti menepuk tangan sebagai terapi pergerakan motor kasar semasa menyanyikan
lagu. Setelah lagu diulang sebanyak 3 kali, guru dan murid bersoal jawab dan
melakukan perbincangan mengenai isi kandungan yang terdapat pada lagu.
Contohnya perihal teman sejati, ciri-ciri kawan yang baik, perkataan yang
seerti dengan teman, doa untuk orang yang telah tiada, contoh sifat kemanusiaan
dan sebagainya.
Antara
kekuatan aktiviti yang kami laksanakan ini ialah pemilihan lagu yang sesuai dan
penuh dengan nilai – nilai pengajaran untuk murid. Contohnya kepentingan
seorang teman kepada manusia seperti perkongsian kasih saying, kesan ketiadaan
nilai kemanusiaan dalam diri manusia serta gambar video memaparkan gambar kesan
buruk sekiranya tiada lagi sifat kemanusiaan seperti tiada tumbuhan, hidupan,
air dan manusia yang berpecah belah, dan akhir sekali perasaan jika kehilangan
orang tersayang. Semua murid kelihatan sangat teruja dan berminat untuk
menyanyikan lagu malah murid yang kurang mahir mengeja juga cuba mengikut nada
dengan mambunyikan ‘aaaa…’ sahaja sama seperti dengan lirik lagu. Oleh itu,
penambahbaikan yang saya perlu lakukan untuk aktiviti ini ialah membesarkan
skrin video yang ditayangkan agar semua murid dapat melihat tayangan video
dengan lebih jelas malah dapat membaca lirik lagu dengan jelas. Tindakan
susulan yang patut saya ambil ialah menyediakan projector ataupun
sekurang-kurangnya menggunakan laptop yang berskrin besar dan tidak menggunakan
notebook yang sememangnya kecil.
Terdapat
jiga kelemahan dalam pelaksanaan aktiviti kami. Semasa melaksanakan aktiviti,
barulah saya terperasan yang kami kurang melaksanakan aktiviti secara bergerak.
Contohnya melakukan pergerakan mudah sesuai dengan seni kata lagu seperti
memegang tangan, menggerakkan tangan dan kaki secara mudah. Dengan itu
penambahbaikan yang dapat saya lakukan di sini ialah membuat perancangan
aktiviti dengan lebih teliti dan mengambilkira semua aspek JERIS dengan lebih
berkesan. Tindakan susulan yang patut saya ambil ialah mencari den menonton
video nasyid dan mengambil contoh-contoh pergerakan yang dilakukan untuk
diaplikasikan kepada murid.
Akhir
sekali, saya berharap agar pengurusan aktiviti yang bakal kami laksanakan pada
program akan datang akan menjadi lebih baik, menarik malah berkesan kepada
murid.
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh
|
Nama :
Bilangan Jurnal : Ke-6
Minggu Praktikum : Keenam
Tarikh Peristiwa / Kejadian :
Tajuk
Jurnal : 1 Sukan
1 Murid – Permainan Hoki
saya dan rakan-rakan
yang lain telah diberi tugasan untuk menguruskan program 1 Sukan 1 Murid pada
hari ini. Permainan yang akan kami perkenalkan kepada murid ialah sukan hoki.
Sebelum
bermula waktu tersebut iaitu pada jam 12.20 – 12.50 petang, kami terlebih
dahulu ke stor Pendidikan Jasmani untuk memeriksa peralatan yang bakal kami
gunakan. Kami mendapati bahawa kayu hoki dan bola hoki berada dalam keadaan
baik dan berfungsi malah mencukupi untuk aktiviti yang bakal kami laksanakan.
Bagaimanapun, kami akhirnya membuat keputusan untuk memilih bola softball atas
faktor keselamatan murid. Bola hoki yang sebenar didapati sangat keras dan
boleh membahayakan murid jika dipukul terlalu laju. Lebih-lebih lagi bukan
semua murid tahu dan pernah bermain permainan ini. Kami memilih kawasan padang
untuk aktiviti pada kali ini. Hal ini kerana, murid perlu melakukan aktiviti menolak bola dan
kami memerlukan kawasan yang agak luas. Murid telah dipecahkan kepada dua
kumpulan. Murid kumpulan satu akan menolak bola kepada murid kumpulan dua,
kemudian murid kumpulan dua akan kembali menolak bola kepada murid kumpulan
satu dan seterusnya sehingga murid akhir. Murid akan menolak bola dalam dua
pusingan. Selepas itu, murid dibahagikan dalam kumpulan kecil. Mereka diminta
untuk cuba memukul bola kepada kawan dalam jarak dekat. Kemudian, jarak
tersebut dibesarkan sebagai ansur maju.
Kebaikan
pada sesi pengajaran dan pembelajaran pada kali ini ialah kami telah merancang
aktiviti ansur maju permainan hoki. Aktiviti ini penting kerana bukan semua
murid tahu dan pernah bermain hoki. Penambahbaikan yang boleh dilakukan ialah setiap
aktiviti ansur maju boleh diulang beberapa kali sehingga murid betul-betul
menguasai apa yang diajar. Tindakan susulan yang boleh diambil ialah guru boleh
mengasingkan murid yang telah tahu permainan dan yang lemah agar murid yang
tahu dapat kemahiran yang lebih tinggi manakala murid yang lemah dapat
menguasai kemahiran yang asas.
Kelemahan semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran pada sesi kali ini ialah pengurusan murid yang kurang terkawal. Terdapat
murid yang bermain terlalu jauh daripada kami. Sepatutnya, kami terlebih dahulu
memikirkan terhadap perkara yang mungkin berlaku jika menggunakan kawasan yang
terlalu luas seperti padang. Cara mengatasi yang boleh diambil ialah menandakan
kawasan yang diperlukan dan mengeluarkan peraturan kepada murid untuk tidak
melebihi kawasan yang ditandakan. Tindakan susulan yang boleh diambil ialah
menggunakan kon untuk menandakan kawasan yang diperlukan.
Peluang sebegini amat bagus kepada
kami kerana ia dapat memberikan kami peluang untuk belajar bagaimana
menguruskan murid di luar kelas. Diharap pengurusan dan pengawalan murid kami
akan bertambah baik pada sesi akan datang.
Disemak
oleh guru pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh :
|
Disemak
oleh pensyarah pembimbing
Tandatangan:
Nama :
Tarikh
|
mohon copy... terima kasih
ReplyDelete