RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MENGIKUT MODEL ASSURE
Mata
Pelajaran: Pendidikan Muzik
Tajuk : Rekorder
Tajuk : Rekorder
1. A : Analyse Learner
(Analisis Pelajar)
Ciri-ciri umum pelajar:
·
pengetahuan dan pengalaman
sedia ada
·
gaya pembelajaran pelajar
·
Bilangan pelajar, jantina-(
lelaki,perempuan)
·
Tahap kemahiran pelajar
·
Kemudahan daripada pelajar
·
Umur (darjah)
·
Jantina
·
Sahsiah (TL)
2. State Objektif (Menyatakan
Objektif)
i. Objektif
pembelajaran boleh dibahagikan kepada tiga aspek iaitu :
- Kognitif
- Psikomotor
(fizikal)
- Afektif
(emosi kanak)
ii.
Objektif boleh menunjukkan tingkah laku (TL).
iii.
Objektif boleh diukur
iv. Ayat
yang perlu digunakan : menyatakan, mengenal pasti, menentukan, mengintegrasikan
dan etc
3. Memilih Kaedah, Media dan Bahan Sumber
3.1. Menentukan kaedah yang sesuai untuk digunakan
semasa proses pengajaran dan
pembelajaran.
3.2. Memilih media yang sesuai dan
boleh diselaraskan atau diselarikan dengan kaedah
yang
dipilih.
3.2. Memilih bahan yang sesuai dan
boleh diselaraskan atau diselarikan dengan kaedah
yang
dipilih.
4. U : Utilize media and
materials (Guna media dan bahan)
Guru perlu memastikan
smua pelajar menggunakan semua media dan bahan yang disediakan oleh guru supaya
mereka dapat belajar.
5. R : Require learner
participation
(Libatkan pelajar)
Pelajar boleh belajar
mempraktikkan cara permainan
alat tersebut.
Pelajar sebagai penuntut aktif
6. Melakukan
Penilaian dan Pengubahsuaian
Guru perlu membuat penilaian juga refleksi sebagai contoh :
- bersoal
jawab tentang soalan yang dipaparkan melalui perisian power point.
- Untuk
penilaian pembelajaran, murid-murid dapat dinilai melalui pemerhatian
sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran.
- sesi refleksi bersama dengan murid-murid.
- mengajukan beberapa soalan kepada murid-murid bagi mengetahui
apa yang telah diperolehi oleh murid-murid daripada sesi pengajaran dan
pembelajran yang telah dijalankan.
- Penilaian
dilakukan melalui aktiviti amali yang telah mereka
lakukan.
- Penilaian
juga harus dibuat terhadap keberkesanan penggunaan kaedah, media dan bahan
yang digunakan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Mata
Pelajaran : Pendidikan Seni Visual
Kelas
:3 Baiduri
Masa
: 9.15 pagi – 10.15 pagi ( 1jam)
Bilangan
murid : 5 orang (2 lelaki, 3 perempuan)
Topik/
Bidang : Membentuk dan Membuat Binaan
Sub
Topik: Model
Tajuk
: Pembungkusan (Beg Kertas)
Kemahiran
:
.
Hasil
Pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran, murid-murid boleh:
Kognitif:
- Menghasilkan beg kertas
menggunakan pelbagai alat, bahan dan
teknik inovatif dengan memberi penekanan kepada prinsip imbangan
- Mengamalkan nilai-nilai murni seperti bekerjasama,
berkeyakinan diri, ketekunan, kekemasan, kebersihan dan
mengutamakan keselamatan.
Afektif:
- Mengetahui kewujudan
binaan yang berfungsi di persekitaran
- Membuat pernyataan
secara lisan tentang kerja sendiri dan rakan secara kritis
Psikomotor:
- Membentuk dan membuat
binaan yang kompleks
- Membentu dan membuat
binaan yang berfungsi dengan menggunakan pelbagai bahan, teknik, struktur
dan hiasan
.
Kompentensi
Peringkat Masuk : Murid pernah melihat beg kertas
Kaedah
Pengajaran : Demonstrasi
Media
Pengajaran : Laptop, LCD Projector,Video
Keperluan
( Alat dan Bahan) : a) Pembalut Hadiah
b) Kotak (untuk membentuk)
c) Gam / Pita Pelekat
d) Reben
e) Penebuk Lubang
f) Gunting
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
|
Catatan
|
||||
Set
Induksi
(
5 minit )
|
1. Mengedarkan
beg kertas
2. Memainkan
muzik “Selamat Hari Jadi”
|
|
|
||||
Langkah
1
(
10 minit )
|
Tayangan slaid mengenai cara membuat beg kertas dan
kegunaannya
|
|
|
||||
Langkah
2
(20
minit)
|
Demonstrasi penghasilan beg kertas
|
1. Guru membuat demonstrasi bagaimana untuk
menghasilkan beg kertas kepada murid
2. Guru menerangkan alat dan bahan yang diguna untuk
membuat beg tersebut
3. Guru menunjukkan hasil beg yangh di buat kepada
murid
|
ABM:
-“board”
rujukan
-Pembalut
hadiah
-gam
-gunting
-reben
|
||||
Langkah
3
(15
minit)
|
Murid membuat beg kertas sendiri dengan bahan yang
diberikan
|
1. Guru mengedarkan alat dan bahan yang perlu
digunakan dalam menghasilkan beg
kertas
2. Guru memberi bimbingan kepada murid untuk
menghasilkan beg tersebut
|
Nilai
: Berdikari, teliti, sabar.
|
||||
|
1.Sesi soal jawab
|
1. Guru mengedarkan helaian kertas yang mengandungi
3 soalan seperti
a) berikan 2
kegunaan beg kertas
b) apaah alat
dan bahan yang digunakan untuk membuat beg kertas
c) apakah nilai
yang diperolehi daripada aktiviti yang dijalankan hari ini?
2. Selesai menjawab soalan, guru memberikan
apresiasi tentang aktiviti yang telah dijalankan
3. Guru meminta murid membuat apresiasi terhadap
hasil kerja rakan
|
|
No comments:
Post a Comment