Pengenalan
Program Bina Insan Guru (BIG)
merupakan satu program yang wajib disempurnakan oleh semua guru pelatih Ijazah
Sarjana Muda Perguruan dengan Kepujian (Pendidikan Rendah) Kementerian
Pelajaran Malaysia. Program ini bertujuan untuk menerapkan kefahaman dan
penghayatan nilai dan etika keguruan kepada semua guru pelatih. Guru pelatih
dapat membina pemikiran positif dan memiliki motivasi kendiri terhadap kerjaya
keguruan. Justeru itu, fokus utama program ini dilaksanakan adalah untuk
membentuk sikap-sikap yang harus dimiliki oleh seorang guru melalui
aktiviti-aktiviti yang dijalankan dan memupuk semangat keguruan dalam usaha
melaksanakan tanggungjawab sebagai bakal pembentuk penjana negara masa hadapan.
Bagi melengkapkan pengajian saya
pada semester ini, saya telah mengikuti program BIG selama sehari di Zoo
Negara, Ampang, Kuala Lumpur pada 29 Mac 2011. Taklimat telah disampaikan oleh
pengerusi program, Mohd Rizuan Ghomat pada sehari sebelumnya dengan jelas.
Bagaimanapun sebelum program bermula, semua peserta yang terlibat telah
berkumpul dan melakuka perbincangan bagi mendapatkan kefahaman lebih mendalam
mengenai tujuan program serta melakukan pembahagian tugas-tugas semasa program
berlangsung. Program ini agak menerujakan perasaan saya memandangkan ia
melibatkan kerja-kerja amal di zoo atau sukarelawan di mana melibatkan hubungan
antara manusia dengan manusia dan manusia dengan haiwan.
Refleksi
Sesuai dengan namanya iaitu Bina Insan Guru (BIG), saya
mendapat pelbagai pengetahuan dan pengalaman baru semasa menghadiri program ini
selama sehari iaitu pada 29 Mac 2010 yang bertempat di Zoo Negara, Ampang,
Kuala Lumpur.
Kami bertolak ke destinasi tepat jam 7.30 pagi. Saya
telah ditugaskan untuk menyediakan sarapan pagi untuk semua peserta yang terlibat
termasuk pensyarah pembimbing. Setibanya di sana, kami disambut oleh pegawai
yang bertugas dengan hati yang terbuka. Kami diberi taklimat keselamatan dan
dipecahkan ke stesen-stesen yang berlainan mengikut kumpulan kecil. Saya
bersama 4 peserta diarahkan ke stesen burung. Kami juga dinasihatkan di sini
untuk melakukan tugasan seperti petugas-petugas yang lain malah turut
ditegaskan untuk tidak bermain dengan telefon bimbit semasa waktu bekerja.
Setibanya di stesen tersebut, sesi perkenalan berlangsung.
Semua petugas menyambut kami dengan senyuman serta lapang dada menerima
kehadiran kami. Kami memulakan tugas dengan bergotong-royong membersihkan
kawasan. Antara kawasan yang dibersihkan ialah pejabat, bilik eraman telur
burung, dapur, ruang legar, taman burung serta kawasan persekitaran. Kami perlu
menyiapkan tugasan ini sebelum zoo dibuka dan menerima kehadiran tetamu.
Masa rehat pertama kami turut ditentukan iaitu selama
setengah jam sahaja. Maksudnya, masa itu sangat berharga walaupun di mana kita
berada. Kami perlu tepat dalam pengurusan waktu seperti petugas-petugas yang
lain.
Selepas 10.30 pagi, kami ditugaskan untuk menolong
menyediakan makanan burung. Kami diminta
untuk memotong sayur-sayuran, daging dan ikan segar. Semua makanan ini adalah
untuk simpanan keesokan hari. Barulah saya mendapat tahu bahawa pemberian
makanan kepada haiwan di sini sangat teliti. Jumlah makanan mereka disukat
terlebih dahulu. Bahan mentah yang rosak juga perlu dibuang. Jika masih
diberikan, kemungkinan haiwan tidak mahu makan dan akan jatuh sakit.
Selepas rehat kedua, kami dibawa masuk ke taman oleh
petugas untuk memberi makanan kepada burung-burung. Peluang yang
ditunggu-tunggu ini tidak kami lepaskan. Di samping itu, kami juga dapat
berkenalan dengan lebih dekat dengan haiwan-haiwan yang ada. Selain memberi
makan, petugas turut memperkenalkan kami dengan beberapa haiwan yang tidak
terlalu liar seperti burung hantu, burung unta dan lain-lain lagi. Kami juga
diberi peluang untuk memegang burung hantu di atas lengan masing-masing.
Pengalaman di sini amat berharga bagi saya. Bukan senang untuk mendapat peluang
menyediakan sendiri keperluan makanan dan memberi makan kepada haiwan-haiwan.
Program diakhiri pada jam 4.30 petang dengan ucapan
penutup daripada pegawai yang bertugas dan wakil pensyarah. Sedikit cenderahati
diberikan kepada pihak Zoo Negara kerana sudi menerima kehadiran kami sebagai
sukarelawan di sini.
Melalui program BIG, saya dapat memahami dan menghayati
konsep nilai dan etika perguruan dengan lebih jelas. Interaksi guru tidak
terhad kepada murid sahaja. Seorang guru perlu melengkapkan ilmu dalam semua
aspek walaupun tidak mahir. Pengalaman yang diperolehi akan membantu guru untuk
menyampaikan ilmu dengan lebih yakin dan tidak hanya berdasarkan bacaan atau
pendengaran semata-mata.
Saya perlu
membentuk pelbagai sikap positif dalam diri untuk tampil sebagai seorang guru
yang berkaliber di sekolah kelak. Rupa-rupanya, segala aktiviti yang
dilaksanakan semasa program berlangsung mempunyai objektif tersendiri demi
memastikan perkembangan potensi guru pelatih secara menyeluruh, seimbang dan
bersepadu dan meliputi aspek-aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani bagi
melahirkan insan yang seimbang, harmonis dan berakhlak mulia sesuai dengan apa
yang digariskan dalam matlamat pendidikan negara. Untuk melahirkan pelajar yang
berkualiti, guru perlu melengkapkan diri dengan pelbagai ilmu pengetahuan dan
sikap-sikap mahmudah terlebih dahulu.
Paling penting, saya dapat
meningkatkan potensi dalam menguasai kemahiran komunikasi. Saya dapat bergaul
baik dengan rakan-rakan baru dalam kumpulan yang ditentukan, berkenalan dengan
petugas di sana, saling bekerjasama dalam setiap tugasan, malahan masing-masing
menunjukkan komitmen yang tinggi dalam melaksanakan peranan. Bagaimanapun,
melalui salah satu aktiviti yang dijalankan, saya dapat mengenalpasti beberapa
kelemahan diri. Walaupun saya seorang yang mudah mesra, tetapi saya juga
seorang pemalu untuk memulakan perbualan dengan rakan baru. Selain itu, saya juga
mudah kehilangan kata-kata dan idea semasa berkomunikasi. Mujurlah semua
petugas dalam kumpulan kami bersikap ramah. Mereka sudi menerangkan serta
mendemonstrasi satu persatu tugas yang perlu dilakukan dengan jelas.
Justeru,
kelemahan ini perlu saya baiki memandangkan interaksi amat penting dalam
mengekalkan suatu perhubungan. Jadi, saya telah mengambil beberapa inisiatif
seperti membaca majalah untuk menambahkan pengetahuan, belajar teknik
komunikasi yang betul melalui komunikasi dengan rakan-rakan serta sentiasa
melatih diri untuk senyum dengan sesiapa sahaja. Saya juga perlu untuk lebih
terlibat dengan aktiviti luar untuk
meningkatkan keyakinan diri di samping menambahkan ilmu pengetahuan.
Konklusinya, pengalaman menjadi
sukarelawan di zoo ini amat saya hargai. Ia dapat memupuk pemikiran positif dan
motivasi kendiri saya terhadap setiap kerjaya yang ada terutama sebagai
pendidik. Setiap tugasan yang kita lakukan walaupun dilihat tidak hebat tetap
mempunyai kepentingannya yang tersendiri. Interaksi manusia dengan alam juga tidak
dapat dipisahkan. Diharap agar BIG seterusnya akan terus meningkatkan semangat
saya untuk terus berada di dunia pendidikan yang penuh cabaran.
No comments:
Post a Comment