PELABELAN
Mengecap seseorang
mempunyai sesuatu sifatyang tidak baik seperti jahat, suka menipu dsb.
Satu tanggapan
/ penilaian yang dibuat berdasarkan pandangan individu sendiri terhadap suatu
perkara
IMPLIKASI
POSITIF PELABELAN TERHADAP MURID
~ murid lebih
difahami
~ wujudkan
kesedaran kepada masyarakat tentang OKU dan kemudahan2
~ p&p
guru boleh terus berfokus kepada kemahiran asas untuk berdikari
~ membolehkan
perkhidmatan khusus diberi kepada kanak2 mengikut keperluan spr rawatan
~ kenalpasti
kekuatan dan kelemahan murid
~ laksanakan
p&p berdasarkan ciri-ciri dan keperluan murid
~ dapat
menggunakan strategi, kaedah, dan bbm yang sesuai dengan masalah murid
IMPLIKASI
NEGATIF PELABELAN TERHADAP MURID
~ wujudkan
sifat pemalu yang tinggi
~ rasa rendah
diri
~ murid
sering diketepikan dalam aktiviti sekolah iaitu pengabaian dalam pembelajaran –
dianggap tidak bermanfaat
~ timbul
pelbagai istilah negative – murid patah hati untuk belajar, masalah disiplin
~ mempamerkan
imej yang negative cth: ADHD – nakal
~ masyarakat
pandang serong
~
diskriminasi oleh rakan sebaya dan guru perdana
IMPLIKASI POSITIF
PELABELAN TERHADAP GURU
~ mudahkan
guru menyediakan RPI
~ mengukur tahap
murid berdasarkan ujian2 yang dibuat
~ membantu
mengenalpasti faktor2 yang membawa kepada kecacatan dan masalah
IMPLIKASI
NEGATIF PELABELAN TERHADAP GURU
~ guru
disamatarafkan dengan murid
~ timbulkan
persepsi negative guru aliran perdana kepada guru pendidikan khas (elaun, gaji,
jumlah kerja, kemudahan)
~ dikatakan
tidak mahu bercampur gaul dengan guru perdana
~ dipandang
sebagai golongan kelas kedua
IMPLIKASI
POSITIF PELABELAAN TERHADAP IBU BAPA
~ kenalpasti
kekuatan dan kelemahan anak
~ tahu
strategi2 berkesan untuk maksimumkan potensi anak
~ mendapat
kemudahan bantuan daripada kerajaan dan NGO
~ kesedaran
untuk mendapatkan pelbagai maklumat tentang anak
IMPLIKASI
NEGATIF PELABELAN TERHADAP IBU BAPA
~ tekanan
psikologi, rasa rendah diri
~ tidak dapat
menerima persepsi masyarakat terhadap anak
~ anak
dilihat sebagai liability bukan sebagai asset
PENGASINGAN
KENAPA MURID
DIASINGKAN
~ kerana
mempunyai masalah dalam pembelajaran (bahasa, matematik, pengamatan)
~ guru mengenalpasti
masalah murid dan dapat diatasi dengan kaedah yg sesuai
~ interaksi
kurang dgn murid normal
~ kurang
mendapat perhatian dalam kelas normal
~ gangguan
daripada rakan sebaya
~ terdapat
peruntukan yang disediakan
IMPLIKASI
POSITIF PENGASINGAN KPD MURID
1.
Dapat
tumpuan lebih
2.
Kemudahan
infrastruktur lengkap
3.
Kurang
masalah disiplin berlaku
4.
Kesan
pembelajaran lebih baik
5.
Kepakaran
guru yang khusus
6.
Tingkatkan
motovasi
7.
Tingkatkan
daya keyakinan diri
8.
Guru
lebih memfokuskan pembelajaran kpd murid
IMPLIKASI
NEGATIF PENGASINGAN KPD MURID
1.
Kurang
peluang interaksi dengan murid normal
2.
Masalah
penyesuaian diri dengan masyarakat
3.
Kurang
dapat perhatian dan tanggungjawab ibu bapa
4.
Tingkatkan
kecenderungan melabel dan menyalah label kpd murid pk
LANGKAH ATASI
HALANGAN ANTARA GURU PK DAN KOMUNITI / IBU BAPA
·
Pendedahan
dgn program pk spt ceramah
·
Perbincangan
antara ibu bapa dan guru untuk tahu beberapa maklumat penting (tingkah laku
murid, sikap terhadap pelajaran, kegemaran, perkara yang disukai)
·
Ibu
bapa diberitahu keperluan perkembangan murid – bimbingan untuk ibu bapa
·
Adakan
aktiviti – sambutan hari jadi, hari keluarga, hari raya dengan penglibatan ibu
bapa / komuniti
KEPENTINGAN
UJIAN DIAGNOSTIK
·
Mengesan
masalah yang dihadapi murid
·
Salah
satu proses untuk menempatkan murid di kelas yg sesuai
·
Maklumat
ujian utk rujukan
·
Kenalpasti
tahap dan keupayaan murid
·
Mengesan
daerah kelemahan dan kekuatan murid
·
Menyusun,
merancang, membentuk aktiviti / p&p yang sesuai, khusus, tepat dan
sistematik terhadap murid
·
Melihat
perkembangan murid dari semasa ke semasa
·
Kenalpasti
kesulitan murid secara khusus
·
Kenalpasti
punca kegagalan murid untuk kuasai kemahiran
·
Kenalpasti
kumpulan tertentu mengikut kebolehan dan kawasan kesukaran murid
·
Rancang
dan bina bbm yg sesuai dengan tahap murid
PERBEZAAN
KIOSK DAN STESEN
KIOSK
Pembinaan berdasarkan
teori multiple intelligence
Mempunyai pelbagai
kecerdasan
Merangkumi pelbagai
kebolehan, keupayaan, bakat, kemahiran yang wujud dlm diri individu
Intrapersonal,
bahasa, kinestetik, math, alam sekitar, interpersonal, pengamatan, pengurusan,
visual, muzik
STESEN
Bilik / sudut
di mana berlaku proses p&p yg sistematik dgn sokongan bahan bantu yg
efektif
Mengikut subjek/mata
pelajaran
Peluang lalui
kaedah hands on experience dan belajar sambil bermain
Bantu persiapan
yg lebih terancang dan mudah
Guru dapat
bina satu bentuk p&p yang berturutan dan berterusan
Menggalakkan mobility
murid
Membolehkan murid
kenal semua guru
SYARAT
PERTIMBANGAN KE INKLUSIF
1.
Tidak
lebih 2-3 tahun ke belakang daripada rakan sebaya
2.
Boleh
kuasai kemahiran 3M
3.
Masalah
tingkah laku tidak ketara
4.
Boleh
kendalikan sendiri spt makan, minum, ke tandas
5.
Boleh
berkomunkasi dan bermain dalam kumpulan
6.
Bolehbergerak
dengan bantuan minimum
7.
Boleh
faham dan ikut arahan yang diberi
PERANAN GURU
PENDAMPING
·
Memantau
murid pk yang berada dalam kelas biasa
·
Membantu
murid menyesuaikan diri dalam kelas inklusif
·
Membantu
murid menyesuaikan diri dengan persekitaran baru
KEMAHIRAN
INTERPERSONAL GURU JIKA TERDAPAT GANGGUAN
·
Beri
isyarat non-verbal seperti mimik muka untuk tegur murid
·
Rapatkan
jurang guru – murid seperti bertegur sapa secara baik untuk eratkan hubungan
·
Guru
ingatkan kembali murid mengenai peraturan dalam kelas
·
Menyoal
murid mengapa mereka lakukan gangguan (minat/xminat)
CARA GURU
UNTUK WUJUDKAN INTERAKSI SIHAT
·
Adakan
aktiviti kumpulan
·
Sentiasa
berkomunikasi dua hala spt soal jawab di dalam kelas
·
Terapkan
nilai menghormati
·
Tetapkan
peraturan dan undang-undang untuk wujudkan persekitaran yang selamat seperti
tidak mengejek
·
Buat
murid rasa disayangi dan dihargai oleh guru dan rakan
FUNGSI PENDIDIKAN
KHAS DI KPM
~ Tawarkan
perkhidmatan pakar
~ jalankan
program intervensi awal
~ tawarkan
khidmat bantu dan nasihat
~ Tawarkan
alat khusus untuk bantu ibu bapa
KOMPETENSI
KENDIRI
Kecekapan /
keupayaan dalam mengawal pengurusan kendiri (kawalan kendiri, amanah, ketekunan,
kebolehsuaian, inovasi)
KESEDARAN
KENDIRI
Seseorang individu
dapat menyesuaikan dirinya dengan isyarat dalamannya.
Cth mengetahui
kedudukan dalaman iaitu mengetahui keadaan dirinya sendiri spt cepat marah,
gembira dsb
Seseorang yang
mempunyai pengetahuan mengenai kesedaran,kefahaman mengenai diri, persekitaran dan
Pencipta
TINGKATKAN
KEPROFESIONALAN GURU PK
1.
Memberi
motivasi kepada murid – untuk tingkatkan keyakinan murid untuk belajar dan kuasai kemahiran
2.
Kelayakan
guru – kemahiran dan ilmu berkaitan PK
-
Menduduki
system pemilihan calon bg mengambilkira kriteria guru yg diperlukan (MTEST,
INSAK)
-
Tambahbaik
system pemilihan calon guru
3.
Latihan
guru asas
-
Secara
sepenuh masa
-
PISMP
(PK), KPLI
-
Memantapkan
latihan pergyryan dengan mengambilkira keprluan dan kehendak semasa serta akan
datang
-
Guru
pelatih yg baru tamat kursus menguasai teori dan amalan p&p yg dipelajari
4.
Ketrampilan
-
Miliki
kecekapan, kemampuan yang tinggi
-
Contoh
ketrampilan : kemahiran komunikasi, kepimpinan dan pengurusan, penampilan diri,
keperibadian yang menarik, protocol dan etika
-
Mempunyai
kemahiran teknologi dlm p&p
-
Cekap
/ berkemampuan dlm mengurus kelas dengan baik
-
Mempunyai
kemahiran generic
-
Mempunyai
kemahiran kaunseling
5.
Kursus
dalam perkhidmatan
-
Bantu
tingkatkan prestasi dalam tugasan yg semakin canggih dan mencabar
-
Jenis
kursus – ikhtisas (pedagogi, bahasa, kbkk), pengurusan sekolah (guru besar),
teknologi maklumat
-
Latihan
jangka panjang – kursus dalam cuti, kursus hujung minggu, kursus induksi
-
Latihan
jangka pendek – in-house, bengkel, seminar, ceramah,latihan dalam kumpulan, kem
bina semangat
6.
PJJ-
Pendidikan Jarak Jauh
7.
Amalan
refleksi
-
Dilalui
dengan proses yang betul, dapat baiki, rancang dan ubahsuai p&p dengan
lebih berkesan pada akan datang
8.
Pelaksanaan
kad pelaporan untuk penuhi keperluan latihan 7 hari dalam setahun
9.
Kewangan
-
Tubuhkan
kepala khas ‘Pembangunan Profesional Staf’ dalam peruntukan kewangan ke sekolah
dr KPM
10. Budaya ilmu
11. E-pembelajaran latihan dan
perkhidmatan
12. Kolaborasi
13. Penyelidikan tindakan
14. Peningkatan kendiri
SOKONGAN DAN
KERJASAMA
GURU
·
Strategi
dan kaedah pengajaran yang sesuai dengan kemahiran yang hendak diajar, tahap
dan kebolehan murid, dan pengalaman sedia ada murid
·
Guna
bbm yang sesuai dan menarik
·
Memberi
motivasi dan galakan untuk tingkatkan keyakinan dan semangat murid, kurangkan
rasa rendah diri dan percaya pada diri (murid)
·
Bekerjasama
dalam membantu masalah murid
·
Memberi
perhatian kepada murid
PIHAK SEKOLAH
·
Sedia
kemudahan yang kondusif untuk kelas PK (kelas khas, bbm, perabot)
·
Sedia
bantuan kewangan – guru dapat sedia keperluan yang sesuai untuk pengajaran
·
Memberi
motivasi kepada murid
·
Tidak
memandang rendah terhadap keupayaan murid
·
Mengelolakan
aktiviti yang sesuai dengan minat murid – bentuk sikap kendiri positif
·
Menekankan
penerapan nilai2 murni
·
Menggalakkan
murid menyertai kem bina semangat untuk meningkatkan daya ketahanan
IBU BAPA
·
Bagi
galakan dan motivasi untuk anak lebih bersemangat
·
Pantau
pembelajaran anak, pantau prestasi anak
·
Sedia
kemudahan belajar spt meja, buku, alat tulis, bahan rujukan
·
Sedia
persekitaran pembelajaran yang kondusif
·
Ambil
berat tentang persekolahan anak
·
Ambil
tahu aktiviti yang dirancang untuk anak
·
Melibatkan
diri dalam program/aktiviti yang diatur pihak sekolah
·
Memberi
bantuan / sumbangan derma berbentuk kewangan/benda
·
Menjadi
AJK
·
Jalinkan
hubungan baik dengan pihak sekolah
·
Menyumbangkan
idea dan pendapat positif
KERAJAAN
·
Peruntukan
kewangan – pegurusan kewangan sekolah Bertaraf Pusat Tanggungjawab (PTO)
·
Sekolah
PTJ dapat pertambahan sumber peruntukan dan kuasa berbelanja (guru besar mudah
buat perancangan tentang pembangunan akademik dam kokurikulum)
MULTIDISIPLIN
·
Kerjasama
antara guru, pegawai perubatan, ahli terapi, ahli psikologi dsb
NGO
·
Perkongsian
pintar dengan pihak sekolah
-
Masalah
kekurangan pakar dan bahan
-
Cth
NASOM – kepakaran murid autisme
BAGAIMANA MEMBINA
SIKAP POSITIF MURID
GURU
ü
Membina
sikap positif dan hubungan baik dengan murid
ü
Menggalakkan
emosi positif – yakin diri, seronok kepada pembelajaran, dihargai, selamat
ü
Elak
sikap diskriminasi murid,layanan sama rata, tidak pandang rendah, menghina
ü
Membangkitkan
motivasi intrinsic - murid selesa,
berminat dalam pembelajaran, hadir ke sekolah
ü
Tanam
sikap kepunyaan murid melalui aktiviti bersama
ü
Hargai
usaha murid – pujian, peneguhan, ganjaran
IBU BAPA
ü
Buang
sifat malu dengan keadaan anak
ü
Bagi
kasih sayang sama rata
ü
Berusaha
menyesuaikan anak dengan masyarakat sekeliling
ü
Mendorong
minat / bakat anak ke peringkat termampu – tingkatkan keyakinan diri anak
ü
Memberi
didikan dan asuhan yang baik – ibu bapa sebagai role model
No comments:
Post a Comment