Laporan
Program Lawatan Penanda Aras Guru Cemerlang
Tarikh : 8 Oktober
2012
Tokoh
Guru Cemerlang : Puan Hajah Rosnah
binti Dato’ Haji Salleh
Tempat : Sekolah
Kebangsaan (Lelaki) Jalan Batu, Kuala Lumpur
Pada
8 Oktober 2012, seramai 36 orang guru pelatih dari Kumpulan G6.6 dan G6.7 telah
mengadakan Lawatan Penanda Aras (Bench Marking) Guru Cemerlang di Sekolah
Kebangsaan (Lelaki) Jalan Batu, Kuala Lumpur. Seorang Pensyarah Pembimbing iaitu Pn. Vijaya Letcmy turut mengiringi kami
ke sekolah tersebut.
Berikut merupakan tentatif program Lawatan Penanda Aras
(Bench Marking) Guru Cemerlang di Sekolah Kebangsaan (Lelaki) Jalan Batu, Kuala
Lumpur:
TENTATIF PROGRAM LAWATAN
PENANDA ARAS (BENCH MARKING)
GURU
CEMERLANG
8.00 pagi :Tiba
di sekolah
8.30 pagi :Temubual
bersama Guru Cemerlang Pendidikan Khas
Puan Hajah Rosnah binti Dato’ Haji Salleh
Soal jawab
10.00 pagi :Minum
pagi
10.30 pagi :Lawatan
ke Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI)
1.00 petang :Bersurai
Setibanya
di sana, kami disambut mesra oleh Guru Cemerlang itu sendiri iaitu Puan Hajah
Rosnah binti Dato’ Haji Salleh dengan senyuman lebar. Kami dipersilakan ke
bilik mesyuarat di tingkat 2 untuk sesi seterusnya.
Dalam
bilik mesyuarat tersebut, kami dapat berkenalan dengan lebih rapat mengenai
beliau. Selain memperkenalkan diri secara umum, beliau turut menceritakan serba
sedikit tentang latar belakang pendidikan dan sejarah keluarga. Menurut Puan
Hajah Rosnah, pada asalnya beliau merupakan seorang guru kelas perdana dan mula
terjebak dalam dunia Pendidikan Khas kerana ingin bersama mendidik anaknya yang
menghidap epilepsi seterusnya menyebabkan anaknya menjadi lembam / slow learner
pada tahun 1991.
Puan
Hajah Rosnah merupakan seorang guru yang aktif. Selain bertugas sebagai
pendidik, beliau turut terlibat dalam pelbagai tugas lain dalam dunia
pendidikan. Antaranya ialah penglibatan dalam pembentukan kurikulum Pendidikan
Khas, merupakan salah seorang panel dalam pembentukan bidang tugas Pembantu
Pengurusan Murid (PPM), kompetensi bidang tugas guru dan penyediaan borang kemasukan
murid Orang Kelainan Upaya (OKU) ke sekolah. Untuk menjadi seorang yang
cemerlang, Puan Hajah Rosnah memberikan tips iaitu ‘Jangan MALAS’. Perkataan
‘Malas’ perlu dibuang dalam kamus hidup.
Berkat
usahanya, beliau telah memperoleh beberapa anugerah kecemerlangan yang boleh
dibanggakan. Antaranya ialah anugerah Guru Cemerlang beberapa kali, anugerah
Penyelaras Cemerlang, anugerah Program Cemerlang, Guru Pendidikan Khas
Cemerlang peringkat Kebangsaan, Guru Bestari oleh Yayasan Pendidikan Cheras dan
Ibu Kiwanis. Selain itu juga, beliau turut dijemput dari semasa ke semasa untuk
menyampaikan ceramah, motivasi, berkongsi pendapat dengan guru-guru dan ibu
bapa.
Di
samping itu, guru cemerlang ini juga tidak lokek untuk berkongsi maklumat apa
yang perlu dilakukan dan apa yang dilakukan beliau untuk mendapatkan anugerah
Guru Cemerlang. Pertama, mestilah menjadi guru sekurang-kurangnya 5 tahun
tempoh perkhidmatan. Selain itu, guru juga mestilah memiliki beberapa buah buku
yang pernah ditulis dan yang paling utama ialah apa yang guru lakukan di
sekolah. Misalnya yang dilakukan beliau di sekolah ialah mewujudkan
stesen-stesen mengikut subjek di mana murid dapat berdikari untuk ke kelas
masing-masing, menyediakan buku di setiap stesen pengajaran dan pembelajaran
dan membawa murid mengikuti pelbagai aktiviti luar seperti terapi renang di
Bangsar, terapi kuda di Kelab Polo TUDM. Tidak lupa juga pesanan beliau untuk
terus kita menghormati Guru Penolong Kanan dan Guru Besar walau siapapun kita
dan banyak manapun aktiviti yang kita anjurkan.
Selepas
sesi minum pagi, kami dibawa melawat ke kelas-kelas Pendidikan Khas. Kami turut
diperkenalkan dengan beberapa orang murid yang menjadi harapan beliau untuk
terus berjaya dalam bidang pendidikan seperti murid-murid khas lain yang
berjaya masuk ke pengajian tinggi. Pembahagian kelas-kelas mengikut stesen juga
dilihat mampu mendidik murid untuk berdikari dalam pembelajaran seterusnya
mengaplikasikan dalam kehidupan seharian. Susun atur dan kemudahan dalam setiap
bilik darjah juga dapat memenuhi keperluan setiap murid dengan baik dan
pelbagai. Selain itu, kami juga ditunjukkan dengan beberapa plak anugerah dan
gambar yang diperoleh beliau seterusnya mencetuskan semangat dalam jiwa kami
untuk turut sama mengikut jejak langkah beliau.
Akhir
sekali, selepas sesi bergambar dan bersalaman dengan guru-guru, kami pun
bersurai. Diharap agar program seperti ini akan terus diadakan dari semasa ke
semasa bertujuan untuk semarakkan jiwa kami untuk terus berjuang dalam bidang
pendidikan.
Refleksi BIG – Lawatan Penanda Aras (Bench Marking) Guru
Cemerlang
Bersyukur kepada Allah s.w.t yang Maha Berkuasa atas setiap
sesuatu kerana dengan izin-Nya saya dan rakan seperjuangan telah berjaya
menamatkan salah satu komponen wajib yang mesti dilalui semasa kursus perguruan
bagi semester 6 ini iaitu menjalani program Bina Insan Guru (BIG) pada 8
Oktober 2012 setelah terpaksa menghadapi beberapa kekangan untuk melaksanakan
tugasan ini.
Melalui sesi bersama guru cemerlang ini
saya mendapat banyak input baru mengenai proses – proses untuk mendapatkan
gelaran guru cemerlang. Antara proses yang perlu dipelajari ialah seseorang
guru tersebut mestilah berkhidmat sekurang –kurangnya lima tahun dan telah
disahkan jawatan sebagai guru. Kemudian, guru boleh memohon kepada Kementerian
Pelajaran Malaysia untuk mengisi borang guru cemerlang dalam talian.
Seterusnya, guru mestilah mendokumentasikan kajian
tindakan, lembaran kerja, refleksi pembelajaran, senarai pelajar, markah dan
pencapaian pelajar ( akademik ataupun kokurikulum ) untuk memudahkan proses
apabila dinilai oleh jemaah nazir nanti. Seorang guru cemerlang mestilah
menyumbang kepada pihak sekolah dalam bidang yang ingin dimohon dan juga
memberi sumbangan kepada pihak luar sekolah bagi kecemerlangan subjek tersebut.
Berikutnya, kelemahan yang dilihat sepanjang Bina Insan
Guru adalah semua guru pelatih pada awalnya kelihatan segan dengan Puan Hajah
Rosnah binti Dato’ Haji Salleh. Semua guru pelatih kelihatan malu – malu untuk
bertanya soalan semasa sesi soal jawab dijalankan. Namun, selepas itu, semua
guru pelatih bersemangat untuk bertanyakan soalan. Masing – masing tidak mahu
melepaskan peluang untuk mendapatkan tips dan info berkenaan dengan guru
cemerlang ini.
Kelemahan lain yang dilihat adalah terdapat segelintir
guru pelatih yang datang lambat sebelum melawat Sekolah Kebangsaan (Lelaki)
Jalan Batu, Kuala Lumpur. Kelewatan yang dialami sedikit sebanyak telah
melambatkan perjalanan program kami pada hari tersebut. Namun begitu, pada masa
akan datang semua guru pelatih perlu menepati masa kerana ini sedikit sebanyak
memberi persepsi negatif kepada bakal guru yang tidak prihatin dengan ketepatan
masa mereka.
Kemudian, kelemahan lain ialah guru pelatih dilihat
kurang memberikan perhatian semasa guru cemerlang sedang menyampaikan ucapan.
Masing – masing asyik bersembang sehingga kadangn kala menyebabkan bunyi
bising. Namun begitu, mereka mula fokus dan komited dengan pengajaran guru
cemerlang selepas sedar akan keadaan tersebut.
Oleh itu, program Bina Insan Guru pada semester ini
banyak membantu saya meningkatkan pengetahuan berkenaan dengan profesion
keguruan dan juga memberi pendedahan kepada kami untuk melengkapkan diri dengan
semaksimum mungkin untuk memberi kepuasan semasa bekerja sebagai guru. Kepuasan
seorang guru tidak terletak pada gajinya tetapi apabila melihat kejayaan
pelajarnya memahami sesuatu perkara yang diajar.
No comments:
Post a Comment