LAPORAN
AKTIVITI HOME BASED PROGRAM KHIDMAT SISWA
PUSAT
PEMULIHAN DALAM KOMUNITI SEMENYIH
Tarikh :
5 Oktober 2012
Hari :
Jumaat
Masa :
9.00 pagi – 12.30 tengah hari
Tempat :
Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Semenyih
1.0 Pengenalan
Aktiviti home-based merupakan program pemulihan yang
dijalankan di rumah Orang Kelainan Upaya yang tidak dapat hadir ke PDK kerana
kecacatan yang dialaminya ataupun bermasalah dalam pengangkutan. Jurulatih
Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) akan ke rumah pelatih PDK untuk menjalankan
latihan pemulihan. Aktiviti ini juga merupakan salah satu aspek penilaian dalam
program PDK selain ianya adalah salah satu lawatan pekerja PDK ke rumah pelatih
yang tidak dapat hadir ke pusat. Aktiviti home –based dijalankan untuk memberi
pendedahan kepada peserta Program Khidmat Siswa mengenai pengurusan home-based
yang dijalankan oleh pihak pentadbiran PDK di samping melibatkan diri peserta
dalam membantu ibu bapa melakukan aktiviti yang berkaitan bersama anak
mereka/pelatih PDK semasa berada di rumah.
2.0
Pelaksanaan
Sebelum menjalankan Program home based bersama warga PDK Semenyih, kami telah berjumpa dengan
Penyelia PDK Semenyih, Puan Azah bagi mendapatkan serba sedikit maklumat
tentang aktiviti home based yang akan
dilakukan. Menurut beliau, kami akan melawat ke 4 buah rumah pelatih PDK yang
mengalami pelbagai masalah. Pada kebiasaannya, aktiviti terapi dan temu ramah
akan dijalankan di rumah pelatih bagi melembutkan otot dan menguatkan
penguasaan fizikal pelatih di samping memberi tunjuk ajar kepada ibu bapa
bagaimana untuk membantu anak mereka di rumah khasnya dalam urutan fizikal.
Manakala melalui sesi temu ramah, pihak PDK dapat mengetahui perkembangan
pelatih dengan lebih tepat seterusnya tindakan susulan untuk aktiviti akan
datang dapat diambil agar sesuai dengan perkembangan pelatih. Namun, setelah
beberapa susulan yang dibuat, hanya 3 buah rumah pelatih sahaja yang terlibat.
Jadi, kami berpecah kepada 3 kumpulan. Setiap kumpulan
terdiri 4 – 5 orang guru pelatih. Aktiviti ini kami laksanakan pada hari
Jumaat, 5 Oktober 2012. Setiap kumpulan akan diiringi oleh 2 orang pihak PDK.
Sebelum bertolak ke rumah pelatih, kami telah diminta untuk berkumpul di
perkarangan PDK sebelum bertolak. Kami bergerak agak lewat sedikit kira – kira
jam 9.30 pagi kerana menurut pihak PDK, sedikit masa perlu diberikan kepada
wakil rumah untuk melakukan persiapan dan rutin harian mereka.
Kumpulan satu
iaitu Fatin Hafizah, Hadzizan, Jakri dan Hidayah melawat ke rumah Umaiyah.
Umaiyah yang berusia 6 tahun merupakan penghidap penyakit Cerebral Palsy (CP).
Bagaimanapun dia merupakan seorang kanak-kanak yang kuat dan tabah. Dia tidak
mengeluh malah berusaha untuk berdikari. Semangat yang ditunjukkan adik Umaiyah
ini menginsafkan kami yang mana terlalu banyak kami ‘mengalah sebelum
melangkah’ sedangkan kami lebih mampu untuk melakukannya. Buktinya, adik
Umaiyah telah mampu berjalan dengan menggunakan ‘walker’ dan dapat bergerak
dari satu tempat ke satu tempat dengan berpegang pada dinding ataupun sokongan
lain pada jarak dekat. Tahap kognitif Umaiyah juga baik seperti mana kanak –
kanak yang seusia dengannya. Selain dapat mengenal huruf dan nombor, Umaiyah
juga mampu untuk membaca suku kata. Di sana, banyak pengalaman yang dikongsikan
oleh ibunya. Beliau berkongsi perasaan, bagaimana menjaga anak kelainan upaya
ini, latihan yang diberikan serta sokongan yang diterima terutama galakan
daripada keluarga serta bagaimana mahu menyokong anaknya pula agar terus positif
menghadapi hari – hari yang mendatang.
Manakala kumpulan kedua diwakili oleh Hasriah, Aizuddin,
Musa dan Addina. Mereka telah melawat ke rumah Syahirah yang berusia 6 tahun.
Adik Syahirah ini telah dijaga oleh emaknya yang juga pemegang kad OKU. Beliau
menghidap penyakit lumpuh sebelah kanan sejak dari kecil lagi. Menurut beliau,
Syahirah telah menghidap demam panas dan sawan semasa berusia 3 bulan. Oleh
sebab itu, kedua – dua belah kakinya bengkok dan jari tangannya tergenggam
tanpa boleh dibuka. Selepas mengikuti latihan terapi di Hospital Kajang dan PDK
Semenyih ini, keadaan fizikal Syahirah menunjukkan perkembangan positif. Tahap
kognitif adik Syahirah adalah normal. Selaku kanak – kanak yang berusia 6
tahun, dia sudah mengenal huruf dan nombor. Diharapkan adik Syahirah akan terus
mengalami perkembangan positif dalam kemahiran fizikal seterusnya dapat
memudahkan dia untuk belajar di sekolah pada tahun hadapan.
Dan yang terakhir kumpulan tiga yang terdiri daripada
Edna, Hadawiyah, Nuraisya, Faatihah dan
Fatihah. Kami diizinkan untuk melawat ke rumah Amin yang mana merupakan seorang
kanak-kanak slow learner. Amin berusia 14 tahun dan telah mengikuti program
Pendidikan Khas di sekolah menengah. Bagaimanapun, dia tetap ke PDK dua kali seminggu bagi meningkatkan kemahiran
dalam aspek sosial dan komunikasi. Di PDK ini, kebanyakan aktiviti yang dijalankan
lebih bertumpu kepada pengurusan diri dan pelbagai kemahiran seperti kraftangan
dan muzik serta nyanyian. Aktiviti seperti sangat sesuai untuk Amin
memandangkan dia dapat melibatkan dirinya untuk berinteraksi dan bersosial
dengan pelatih yang lain. Di sekolah juga, Amin sangat cemerlang dalam bidang
sukan terutama olahraga. Semasa sesi temubual bersama ibunya, kami mencadangkan
untuk ibunya cuba mengambil tindakan lanjut untuk kemasukan Amin ke Paralimpik
bagi tidak mensia –siakan bakatnya melalui guru sekolah.
3.0
Kekuatan Aktiviti dan Penambahbaikan
Pada mulanya, kelihatan seperti tiada apa – apa yang
dapat kami pelajari untuk program home
based ini, hanya sekadar mengikut dan memerhati. Namun, sangkaan kami
silap. Begitu banyak maklumat dan pengalaman yang sudi dikongsi oleh keluarga
pelatih yang terlibat. Hal ini menjadikan kami untuk lebih prihatin dan tidak
memandang sesuatu secara negatif serta ambil mudah sahaja. Melalui perkongsian
mereka, kami dapat menyimpulkan bahawa ‘berat mata yang memandang, berat lagi
bahu yang memikul’. Bukan senang untuk menjaga pelatih ini dari pagi
sehinggalah malam. Segalanya bukan sekadar perlu diperhatikan malah perlu diambil
perhatian. Diharap pemerhatian dan perkongsian pengalaman ini tidak akan disia
– siakan oleh bakal guru yang menanggung harapan tinggi para ibu – bapa untuk
melihat anak masing – masing berjaya.
Selain itu,
apabila berkunjung ke rumah pelatih, kami juga dapat memerhati secara langsung bagaimana
kehidupan mereka dalam sehari-harian, bagaimana mereka dilayan oleh keluarga, serta aktiviti yang dibuat di tumah
untuk menyokong perkembangan diri mereka. Misalnya, Umaiyah dan Syahirah begitu
didorong oleh keluarga masing – masing untuk belajar walaupun keadaan fizikal
mereka kurang mengizinkan. Di rumah, mereka memiliki buku belajar sendiri dan
akan menyiapkannya pada waktu lapang. Situasi ini memberi pengajaran kepada
kami agar tidak merendahkan kemampuan seseorang berdasarkan keadaan fizikal
mereka.
Aktiviti ini juga tidak mendatangkan masalah bagi
kumpulan kami. Hal ini kerana, kami mempunyai pengangkutan yang mencukupi untuk
bertandang ke rumah pelatih. Pihak PDK juga menawarkan kami untuk menumpang
mereka jika kami ketiadaan kenderaan. Kami mendapat layanan yang begitu baik
daripada pihak PDK serta keluarga pelatih yang sudi menerima kedatangan kami.
Oleh itu, kami turut menyediakan sebuah hamper untuk disedekahkan kepada
keluarga pelatih sebagai tanda penghargaan.
4.0
Kelemahan Aktiviti dan Cara Mengatasi
Di dunia ini tiada benda yang sempurna. Walaupun sesuatu benda itu
nampak sempurna, mesti tetap ada kepincangannya. Aktiviti ini nampak mudah
iaitu guru pelatih perlu menziarah ke rumah pelatih, namun pada hakikatnya
banyak yang kami perlu bersedia terutama daripada aspek soalan. Sepatutnya,
kami menggunakan sepenuhnya waktu tersebut untuk memperoleh sebanyak mungkin
maklumat. Lebih – lebih lagi individu yang terlibat adalah ibu bapa pelatih
sendiri. Ini bermakna, segala maklumat yang diterima adalah benar dan betul –
betul dialami oleh mereka, bukan direka. Antara soalan yang kami boleh
dikaitkan ialah latar belakang pelatih, punca pelatih menghidap penyakit,
bagaimana penerimaan keluarga dan rawatan – rawatan yang dilakukan untuk
memulihkan anak. Segala isu persoalan yang ditimbulkan boleh dicatat pada buku
nota sebelum sesi temu ramah berlangsung. Dengan itu, sesi temu ramah akan berlaku
dengan lancar dan tidak kaku seperti yang berlaku.
Selain itu, kami juga tidak menyediakan borang soal selidik. Selain
dapat dilampirkan sebagai bukti, maklumat yang terdapat dalam borang selidik
juga lebih tersusun dan berguna. Hal ini kerana, terlebih dahulu kita perlu
mengenalpasti tujuan borang dibina serta mencari seberapa banyak maklumat yang
berkaitan dengan tujuan tersebut. Penyusunan soalan dapat dibuat secara teratur
dan berperingkat. Contohnya peringkat sebelum, soalannya ialah punca kejadian
dan bila keluarga sedar tentang masalah anak; peringkat semasa, soalannya ialah
rawatan yang sedang dilalui oleh anak, ubat – ubatan yang diambil dan terapi
yang sedang diterima; dan peringkat selepas, kesan terapi yang dilakukan, kesan
ubat – ubatan yang diambil serta perkembangan pelatih dari aspek jasmani,
intelek, emosi, rohani dan sosial Dengan
itu, sesi temu ramah yang berlangsung dapat berlaku secara lancar dan
berkembang. Secara tidak langsung juga, kita telah membuat persediaan yang
sangat rapi sebelum aktiviti berlangsung. Oleh itu, untuk persediaan yang lebih
sempurna pada masa akan datang, kami perlu menyediakan set soalan soal selidik
agar segala persoalan dapat dirungkaikan tanpa berlaku ketinggalan maklumat.
5.0 Penutup
Secara keseluruhannya, aktiviti ini mampu memberikan kami pengalaman
secara langsung mengenai kehidupan pelatih PDK dalam menguruskan kehidupan harian
mereka sesempurna mungkin. Diharap agar semua guru pelatih yang terlibat
mengambil iktibar dan menyemat semangat yang tinggi untuk terus medidik mereka
malah menggilap potensi mereka untuk terus cemerlang dalam kehidupan.
Disediakan oleh :
____________
(NURUL FATIHAH BINTI CHE
RASHID)
Pengerusi aktiviti home based,
Program Khidmat Siswa,
Pusat Pemulihan Dalam Komuniti
Semenyih.
No comments:
Post a Comment