1.0 Pendahuluan
Guru merupakan individu yang memainkan peranan
penting dalam mengesan perkembangan, kebolehan, kemajuan dan pencapaian murid.
Guru bertanggungjawab menentukan hasil pembelajaran yang hendak dinilai. Guru
jugalah yang merancang dan membina instrumen penilaian, mentadbir ujian,
merekod hasil penilaian, menganalisis maklumat, melapor dan menjalankan
tindakan susulan yang perlu seperti aktiviti pengukuhan, pengayaan dan
pemulihan.
Dengan itu, pentaksiran yang tepat dan berkesan
perlu dijalankan oleh guru di dalam bilik darjah untuk membantu guru sendiri dalam
mempertingkatkan pencapaian pengajaran dan pembelajaran yang berkesan serta
membantu guru dalam mengesan kelemahan murid seterusnya memperkembangkan lagi
teknik, kaedah dan strategi pengajaran guru agar sesuai dengan tahap dan
kemampuan murid.
Manakala, ujian ialah salah satu kaedah, tugas atau
prosedur yang digunakan untuk memperoleh pemerhatian yang sistematik tentang
sifat, atau trait seseorang berhubung dengan aspek pendidikan atau psikologi
(Mokhtar Ismail, 1995).
Bagi mengupas tugasan ini dengan lebih mendalam
lagi, saya telah mengumpulkan sedikit sebanyak maklumat mengenai pentaksiran
dalam Pendidikan Khas agar dapat memahami tajuk soalan kerja kursus dengan
lebih baik dan bakal menghuraikannya dengan lebih berkesan.
1.0 Konsep Pentaksiran
Menurut
Lembaga Peperiksaan Malaysia, 2000; Pentaksiran adalah merupakan satu
pembelajaran yang merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod, memberi
skor dan menterjemah maklumat tentang pembelajaran seseorang murid bagi sesuatu
tujuan tertentu. Semua maklumat yang diperoleh daripada pentaksiran akan
dirujuk untuk memperbaiki kelemahan murid seterusnya meningkatkan pencapaian
murid tersebut.
Pentaksiran
juga merupakan proses pengumpulan maklumat tentang perkembangan dan kemajuan
murid dengan menggunakan pelbagai kaedah. la merupakan sebahagian daripada
proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan secara berterusan. la
hendaklah dilaksanakan secara tidak formal selaras dengan Seksyen 19 Akta
Pendidikan 1996 (Akta 550).
Manakala
menurut Mokhtar Ismail, pentaksiran ialah langkah untuk menentukan tahap
sejauhmana seseorang memiliki sifat tertentu.
Menurut Popham (2000), beliau berpendapat istilah
pengukuran, pengujian dan pentaksiran digunakan silih berganti dan dianggap
sebagai sinonim. Pentaksiran melibatkan proses membuat keputusan berdasarkan
kepada suatu peraturan atau piawaian. Pentaksiran merupakan sebahagian daripada
proses pembelajaran.
Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran,
pentaksiran merupakan proses yang melibatkan pengumpulan data-data kuantitatif
mengenai pembelajaran atau perubahan perlakuan pelajar akibat daripada proses
pengajaran dan pembelajaran. Nilai kuantitatif ini melambangkan tahap atau
kedudukan pencapaian pelajar dalam sesuatu aspek yang dinilai.
Pentaksiran
yang dilakukan mestilah mengikut tahap kebolehan dan standard perkembangan
seseorang murid. Bukti dan data pencapaian murid perlu dikumpulkan dalam satu
tempoh tertentu untuk mentaksir pembelajaran dan pemahaman mereka. Bukti dan
data ini boleh direkodkan dalam pelbagai bentuk. Contohnya lembaran kerja,
portfolio, jurnal, dan ujian seperti ujian diagnostik di mana akan
menggambarkan tahap kebolehan, kekurangan dan kelebihan seseorang murid.
1.1
Tujuan
Pentaksiran
Menurut Peirangelo & Giullian, G (2006), tujuan
pentaksiran adalah untuk pemeriksaan dan pengenalpastian. Selain itu,
pentaksiran juga bertujuan untuk menentukan kelayakan dan melakukan diagnosis
serta dalam pengajaran dan penilaian.
Dalam Pendidikan Khas, pentaksiran bertujuan
memberi maklumat dan gambaran tentang tahap penguasaan murid dalam pelbagai
kemahiran seperti membaca, menulis, mengira dan sebagainya. Dengan cara
itu,guru dapat mengesan punca masalah yang dihadapi murid, merangka intervensi
yang sesuai, memilih strategi pengajaran yang tepat dan menempatkan murid
sesuai mengikut tahap kebolehan masing-masing.
Manakala tujuan keseluruhan pentaksiran ialah untuk
kemajuan murid dalam pembelajaran. Pentaksiran memberikan murid, ibu bapa dan
guru maklumat yang terperinci tentang perkembangan dan pencapaian murid dalam
pembelajaran. Maklumat hasil pentaksiran akan dirujuk untuk memperbaiki
kelemahan murid dan meningkatkan pencapaiannya.
1.2
Proses
Pentaksiran
Pengumpulan
|
Analisis
|
Penilaian
|
Penentuan
|
Cadangan
|
Proses Pentaksiran
Terdapat lima komponen utama yang terlibat dalam
proses pentaksiran iaitu pengumpulan, analisis, penilaian, penentuan dan
cadangan.
Bagi pengumpulan, proses yang terlibat ialah
mengesan dan mengumpul maklumat dari pelbagai sumber latar belakang seperti
rekod sekolah, sejarah perubatan dan sebagainya. Proses analisis pula
melibatkan pemprosesan dan kefahaman mengenai corak sejarah pendidikan, sosial,
perkembangan, persekitaran, perubatan serta emosi murid. Manakala proses
penilaian pula meliputi aspek akademik, emosi, persepsi, bahasa, fisiologi,
kognitif dan perkembangan perubatan untuk menentukan tahap kekuatan dan
kelemahan individu murid. Seterusnya ialah proses penentuan. Tindakan yang
perlu diambil ialah menentukan ciri-ciri kebolehan dan ketidakbolehan murid
serta pengetahuan tentang kriteria bagi setiap kategori kanak-kanak pendidikan
khas. Pada akhirnya, proses cadangan melibatkan penempatan pendidikan dan program
yang perlu dijalankan oleh guru sekolah dan guru kepada ibu bapa.
1.1
Jenis-jenis
Pentaksiran
~pentaksiran kemahiran pembelajaran asas
~pentaksiran kemahiran bahasa (membaca, menulis dan lisan)
~pentaksiran kemahiran matematik
~pentaksiran kemahiran sosial dan tingkah laku
Pentaksiran
boleh dilaksanakan melalui pelbagai kaedah lain tidak semestinya menggunakan
pensel dan kertas. Contohnya ujian kecergasan, pemerhatian, temu bual, projek,
portfolio dan sebagainya. Pemilihan kaedah bergantung kepada jenis maklumat
yang diperlukan. Umpamanya, kemahiran bermain bola tampar boleh diukur melalui
pemerhatian sementara nilai dan sikap boleh diukur melalui temu bual. Dalam mentaksir kemahiran juga, guru boleh membuat rujukan
berdasarkan senarai semak, temubual, temuduga, perbincangan bersama dan
persembahan kendiri oleh murid tersebut. Jadi, kaedah
dan alat ukur yang sesuai perlu digunakan agar pentaksiran yang dibuat
benar-benar berkualiti.
1.0 ISU UJIAN PENTAKSIRAN:
PENTADBIRAN
UJIAN PENILAIAN SUMATIF (PERTENGAHAN PENGGAL DAN UJIAN AKHIR TAHUN) TIDAK
DIJALANKAN
Penilaian sumatif bertujuan untuk menentukan
pencapaian pelajar pada akhir sesuatu penggal persekolahan dan digunakan untuk
menentukan keberkesanan sesuatu kurikulum secara keseluruhan.
Tujuan penilaian sumatif bukanlah untuk membantu
murid-murid secara individu dalam meningkatkan pencapaian tetapi untuk
menentukan sejauh mana objektif-objektif sesuatu bidang mata pelajaran yang
telah disampaikan oleh guru semasa pengajaran pembelajaran berlangsung di bilik
darjah telah dicapai oleh murid-murid. Dengan berdasarkan objektif yang telah
ditetapkan melalui pembinaan jadual penentuan ujian, peratusan objektif yang
dapat dicapai oleh pelajar dapat diketahui.
Kedua, penilaian sumatif bertujuan memberikan gred
kepada murid-murid berdasarkan pencapaian yang ditunjukkan dalam peperiksaan
yang diadakan. Dengan adanya gred yang diberikan, akan memudahkan guru untuk
membuat perbandingan antara individu dalam satu-satu bilik darjah atau membuat perbandingan
mengikut tingkatan atau kumpulan pelajar. Dengan cara ini guru boleh membuat kesimpulan peringkat pencapaian pelajar mengikut kumpulan tertentu misalnya
kumpulan pelajar lemah, sederhana dan cemerlang. Contoh penilaian sumatif
seperti penilaian pada akhir penggal, peperiksaan percubaan, UPSR, PMR dan
sebagainya.
1.1
Kesan
pentadbiran ujian penilaian sumatif (Pertengahan Penggal dan Ujian Akhir Tahun)
tidak dijalankan
Kesan utama yang
dapat dilihat apabila tiada pelaksanaan ujian am dilakukan ialah penempatan
murid-murid yang tidak sekata. Contohnya di dalam kelas A, terdiri daripada dua
aras murid yang iaitu murid aras tinggi dan murid aras rendah. Jurang perbezaan
pembelajaran sangat berbeza di antara mereka yang mana murid aras tinggi dapat
menangkap pengajaran dan pembelajaran dengan baik sekali selayaknya
diinklusifkan manakala murid aras lemah masih
memerlukan bimbingan daripada guru. Manakala dalam kelas B pula masih berlaku
situasi yang sama iaitu terdapat murid yang dapat memahami pengajaran dengan
lebih cepat malah menyiapkan aktiviti dengan pantas sekali. Pada pendapat saya,
murid aras tinggi di dalam kedua-dua kelas ini boleh digabungkan agar mereka dapat belajar secara berkesan dan
bermakna, seterusnya sesuai dengan tahap dan aras kemampuan mereka.
Kesan
kedua ialah berlaku pembaziran masa kepada murid aras tinggi kerana perlu
menunggu murid lemah pada setiap kali proses pengajaran dan pembelajaran
berlaku. Mungkin alasan pengayaan diberikan tetapi adakah ianya benar-benar
dilaksanakan kepada murid?
Kesan
daripada persekitaran juga tidak dapat dinafikan. Apabila berlaku perbezaan
aras yang ketara di antara murid, akan berlaku persaingan yang tinggi untuk
murid-murid aras rendah agar mereka dapat menyaingi murid aras tinggi dalam
pembelajaran. Mereka akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memahami ilmu pada
hari tersebut seperti kawan-kawan mereka yang lain. Berbeza pula dengan aras
tinggi, mereka akan sentiasa diminta untuk menunggu rakan yang lemah dan nilai
sabar diterapkan. Benar, tetapi sekiranya ianya terlalu kerap dilakukan akan
menyebabkan mereka kurang persaingan dan sentiasa berada dalam kedudukan
selesa, releks dan bersenang hati. Malah, ada yang memandang rendah terhadap
kemampuan rakan kerana lambat untuk memahami pembelajaran pada hari itu. Apa
yang paling menakutkan saya ialah ada murid yang sanggup menolak latihan
pengayaan yang diberi dengan alasan kenapa dia perlu membuat kerja lebih
sedangkan rakan yang lain belum pun sempat menyiapkan kerja tersebut. Mereka
lebih senang untuk memilih keadaan yang tidak membebankan mereka.
Akhir
sekali, proses pengajaran dan pembelajaran yang berlaku tidak sesuai dengan
aras dan tahap kemampuan murid. Guru perlu menyediakan dua tajuk atau dua
kemahiran pada satu-satu masa agar murid dapat belajar dengan bermakna. Jika
tidak, guru akan mengajar suatu ilmu yang telah diketahui oleh murid aras tinggi
dan suatu ilmu yang terlalu tinggi untuk dicapai oleh murid dari aras rendah.
Jadi, masa tersebut merupakan satu kerugian kepada murid-murid untuk mendapat
ilmu secara bermakna untuk diaplikasikan dalam kehidupan mereka.
1.1
Cadangan
Penambahbaikan pentadbiran ujian penilaian sumatif (Pertengahan Penggal dan
Ujian Akhir Tahun) tidak dijalankan
Salah
satu cadangan penambahbaikan yang boleh dilakukan ialah pihak pentadbiran perlu
melaksanakan ujian penilaian sumatif seperti ujian pertengahan penggal dan
ujian akhir tahun bagi menentukan pencapaian
murid sebagai satu kumpulan dengan membezakan antara pencapaian pelajar
berdasarkan gred yang telah ditentukan. Selain itu, penilaian sumatif juga
bertujuan untuk mengiktiraf kebolehan dan kemahiran yang dimiliki oleh pelajar.
Ini berdasarkan skor yang diperolehi oleh pelajar dalam penilaian yang
dijalankan. Apabila guru dapat mengenalpasti tahap pencapaian murid, guru dapat
membahagikan murid ke dalam kumpulan-kumpulan tertentu yang lebih kurang sama
arasnya. Dengan sedemikian, guru-guru kelas dapat menjalankan ujian diagnosis
yang lebih berkesan kerana setiap daerah kelemahan individu murid dapat dikesan
dengan lebih terperinci dan guru dapat menggunakan strategi yang sesuai untuk
membantu murid mencapai potensi yang maksimum.
Selain
itu juga, guru boleh meluangkan masa untuk murid dengan mengadakan kelas
tambahan bagi mereka yang akan diinklusifkan. Ini bertujuan untuk murid
mendapat persediaan awal dengan kemahiran-kemahiran asas untuk mengikuti
pembelajaran secara perdana iaitu di dalam kelas yang ramai muridnya dan guru
perdana tidak mampu untuk memberikan perhatian kepada semua murid-muridnya.
Tambahan juga, kelas tambahan yang diadakan akan dapat membantu murid untuk
memahami sesuatu ilmu dengan lebih baik kerana murid pendidikan khas memerlukan
masa yang lebih lama untuk memahami suatu perkara. Oleh itu, guru pendidikan
khas yang bertanggungjawab dapat menggunakan strategi yang lebih berkesan dan
sesuai dalam membantu murid khas memahami ilmu yang dipelajari dalam kelas
aliran arus perdana.
Akhir sekali, guru-guru
perlulah sentiasa menghadiri kursus-kursus untuk meningkatkan
keprofesionalisme. Dengan itu, diharap guru terus bersemangat untuk meneruskan
tugas dan peranan sebagai pendidik yang lebih berkualiti dan bertindak sebagai pemangkin
satu transformasi pendidikan supaya sistem pendidikan kita akan dapat
memenuhi keperluan dan permintaan abad ini selaras dengan kemajuan dan
perkembangan ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam pelbagai bidang di dunia.
1.0 Penutup
Kesimpulannya. pengetahuan tentang pentaksiran semata-mata adalah satu pembaziran
sekiranya tidak diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran murid.
Pentaksiran kemahiran bahasa (membaca,
menulis, lisan)
|
No comments:
Post a Comment