ULANGKAJI PDK
3 CIRI UTAMA MODEL PDK ‘HOME BASED’
· Program pemulihan dijalankan di rumah oku yg
tidak dapat hadir karana kecacatan yang dialaminya
·
Program pdk dilaksanakan sekiranya lebih 15
oku yang tidak hadir ke pdk kerana kecacatan atau masalah pengangkutan
·
Pekerja pdk akan ke rumah oku untuk
menjalankan latihan dan bertugas 4 jam sehari
SEBAGAI SEORANG PETUGAS DI PDK, APAKAH PERANAN YANG PERLU KAMU JALANKAN DLM MELAKSANAKAN PROGRAM HOME BASED
·
Menerangkan tujuan lawatan ke rumah dan
tarikh lawatan mengikut jadual yang ditetapkan
·
Menemubual ahli keluaga pelatih pdk dan
mengisi borang ppendaftaran oku
·
Mengenalpasti tahap perkembangan para pelatih
pdk
·
Mengenalpasti tindakan susulan dan program
pemulihan yang sesuai
3 SEBAB PEKERJA SOSIAL PERLU MENGAMALKAN KECEKAPAN
·
Membantu pekerja social bertindak lebih bijak
untuk melakukan apa yang diperlukan dalam melaksanakan kerja social
·
Kecekapan dalam melaksanakan praktis membolehkan
klien akan dapat menyelesaikan permasalahan yang dihadapai dan berupaya untuk
berkembang ke arah positif dengan bantuan pekerja social
·
Membantu pekerja social menghindarkan diri
daripada perkara2 yang melanggar perundangan profesion
·
Meningkatkan keyakinan klienterhadap
perkhidmatan yg diberikan
·
Meningkatkan imej pekerja social
JELASKAN DUA CARA BAGAIMANA PETUGAS PDK DAPAT MENINGKATKAN TAHAP KECEKAPAN DALAM MELAKSANAKAN KERJA SOSIALNYA
·
Menghadiri kursus dan seminar berkaitan
program pendidikan dan pemulihan oku
·
Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran di
dalam profesion dari semasa ke semasa
·
Sentiasa mengaplikasikan ilmu pengetahuan yang
diperolehi dalam situasi yang sebenar
·
Berbincang dan bertukar pandangan di kalangan
petugas2 pdk
2 TINDAKAN AWAL YANG PERLU DIJALANKAN OLEH PIHAK PKMD SETELAH MENERIMA PERMOHONAN PENUBUHAN PUAST PDK DRPD IBU BAPA DAN KOMUNITI SETEMPAT
·
Mengenalpasti kawasan yang mempunyai oku yang
ramai iaitu melebihi 10 orang
·
Mengatur perjumpaan dengan komuniti setempat
untuk melihat kesesuaian pewujudan pdk
·
Mendapatkan maklum balas drpd komuniti
tentang persetujuan untuk menubuhkan pdk
3 ASPEK YANG PERLU DIAMBILKIRA DALAM PEMILIHAN SESEBUAH PREMIS UNTUK DIJADIKAN PUSAT PDK
·
Lokasi yg strategic
·
Harga sewa yg berpatutan
·
Saiz yg sesuai dengan jumlah pelajar dan
kelengkapan yg diperlukan
·
Keadaan bangunan yg selamat dan menurut
spesifikasi yang ditetapkan
2 TINDAKAN AWAL YANG PERLU DIJALANKAN OLEH PIHAK PKMD SETELAH MENERIMA PERMOHONAN PENUBUHAN PUSAT PDK DARIPADA IBU BAPA DAN KOMUNITI SETEMPAT
·
Memberi khidmat nasihat tentang keperluan oku
·
Membela dan melobi untuk tindakan bagi
memastikan bahawa kerajaan dan pembekal perkhidmatan responsive kepada hak2 oku
·
Penyediaan maklumat mengenai perkhidmatan kepada
oku
·
Penglibatan secara langsung dalam pengurusan
CBR
·
Mendidik oku tetang hak2 mereka
3 BENTUK AKTIVITI YANG BOLEH DILAKSANAKAN DI PDK MELALUI KERJASAMA DENGAN PERTUBUHAN OKU
·
Perkhidmatan terapi (terapi cara kerja,
terapi pertuturan, dan terapi permainan)
·
Intervensi awal
·
Program transisi
·
Penilaian psikologikal
4 KEPENTINGAN INTERVENSI AWAL TERHADAP PELATIH2 DI PDK
·
Melengkapkan kanak2 oku dengan kemahiran asas
·
Membantu perkembangan pelbagai kebolehan
kanak2 oku
·
Mengatasi masalah lain yang disebabkan oleh
ketidakupayaan seawal yang mungkin
·
Menawarkan penjimatan wang kepada ibu bapa
kanak2 berkeperluan khas
·
Mendidik ibu bapa dalam pengurusan dan pendidikan
kanak2 berkeperluan khas
PENDEKATAN YANG BOLEH DIGUNAKAN DALAM MELAKSANAKAN PROGRAM INTERVENSI AWAL DI PDK
·
Intervensi berpusatkan guru
·
Intervensi berpusatkan pelajar
·
Intervensi berpusatkan keluarga
·
Pendekatan pelbagai disiplin
4 ELEMEN DALAM TQM DALAM MENINGKATKAN KUALITI KERJA
·
Kepuasan pelanggan menjadi keutamaan
·
Penambahbaikan yang berterusan
·
Kawalan terhadap proses kerja yang dijalankan
·
Pengurusan bertahan
·
Komitmen daripada pihak pengurusan
·
Amalan kerja berpasukan
4 LANGKAH KOLABORATIF YANG MENGGUNAKAN PENDEKATAN MULTISEKTORAL DALAM MEMASTIKAN PROGRAM PEMULIHAN DI PDK MENEPATI KEPERLUAN SEMASA DAN MEMENUHI POTENSI PELATIH
·
Menjalinkan kerjasama dengan pertubuhan2 NGO
di dalam dan luar Negara untuk meningkatkan kemahiran petugas2 PDK terutamanya
dalam bidang pemulihan anggota, pemulihan cara kerja, dan kemahiran vokasional
·
Membangunkan Latihan Kurikulum Kebangsaan
kepada penyelia dan petugas PDK melalui kerjasama dengan NGO, IPTA dan kolej
swasta
·
Menggunakan kepakaran daripada agensi
kebangsaan seperti Kementerian Kesihatan, jabatab Tenaga Kerja dan Kementerian
Pelajaran kea rah meningkatkan kualiti pemulihan di PDK
·
Melibatkan masyarakat khususnya dalam memberi
sumbangan dari segi tenaga, wang ringgit dan menyediakan kemudahan yang
diperlukan oleh oku
·
Menubuhkan panel penilai yang terdiri
daripada pakar2 pelbagai bidang untuk menilai keberkesanan program2 latihan di
PDK
4 PERANAN KOMUNITI SETEMPAT DALAM MEMBANTU PDK
·
Mengambil bahagian dalam peluang2 latihan
untuk meningkatkan pengetahuan tentang ketidakupayaan
·
Menukar persepsi dan sikap yang boleh
mengehadkan peluang bg oku dan ahli keluarga mereka
·
Menyumbang sumber2 seperti masa, wang dan peralatan untuk program PDK
·
Melindungi oku dan menangani punca2 yang
menyebabkan kecacatan
·
Memberi sokongan dan bantuan jika diperlukan
oleh oku
4 JUSTIFIKASI MENGENAI SEJAUH MANA KOMUNITI DI NEGARA KITA TELAH MEMAINKAN PERANAN YANG SEPATUTNYA DALAM MENYOKONG USAHA2 YANG DIMAINKAN OLEH PDK
·
Pihak komuniti melibatkan diri dengan aktif
dalam setiap kegiatan yang dianjurkan oleh PDK atau sebaliknya
·
Pihak komuniti peka dengan keperluan oku atau
sebaliknya
·
Pihak komuniti banyak menyumbang dana bagi
meningkatkan infrastruktur dan perjalanan program di PDK atau sebaliknya
·
Pihak komuniti sentiasa memberi sokongan
moral dan prihatin mengenai perkembangan PDK atau sebaliknya
3 JENIS MODEL PDK YANG DILAKSANAKAN OLEH JKM DAN NGO
·
PDK di Pusat (Centre Based)
Program
pemulihan OKU dijalankan di pusat PDK selama 4 jam sehari
OKU
akan datang ke pusat PDK untuk menjalani program pemulihan
·
PDK di rumah (Home Based)
Program
pemulihan dijalankan di rumah OKU yang tidak dapat hadir ke PDK kerana kecacatan
yang dialaminya ataupun masalah pengangkutan
·
PDK di Pusat dan di Rumah (Kombinasi)
Dijalankan
di Pusat PDK selama 4 hari selama 4 jam sehari
Dalam
seminggu, satu hari selama 4 jam akan dikhaskan untuk sesi ke rumah oku setelah
menjalani program pemulihan
4 TUJUAN PELAKSANAAN PROGRAM PDK
·
Meningkatkan kualiti hidup golongan oku ke
tahap maksimum
·
Memberi kesedaran kepada masyarakat setempat
bahawa golongan masyarakat yang tidak berupaya perlukan bantuan
·
Memberi pengetahuan, kesedaran pemulihan
kepada golongan oku, ahli keluarga dan saudara mara terdekat dalam pemulihan
·
Mendekatkan perkhidmatan pemulihan dan
intervensi awal untuk oku diperingkat komuniti
·
Mengurangkan penempatan jangka panjang yang
menyebabkan oku disisih atau dijauhkan dari keluarga dan masyarakat
4 PERTUBUHAN ANTARABANGSA YANG TERLIBAT SECARA LANGSUNG DALAM KERJA SOSIAL YANG BERKAITAN OKU
·
WHO (Pertubuhan Kesihatan Sedunia)
·
UNESCO (United Nations Education, Scientific
and Cultural Organization)
·
YEN (Youth Employment Network)
·
ILO (International Labour Organization)
·
DAR (Disability and Rehabilitation Team)
·
DPO (Disabled People’s Organization)
4 AKTIVITI PEMULIHAN YANG DIJALANKAN DI PDK
·
Aktiviti harian – mengurus diri, makan,
menyikat dll
·
Kemahiran motor kasar – melibatkan pergerakan
otot dll
·
Kemahiran motor halus – melibatkan pemikiran,
penglibatan serta pergerakan jari2
·
Aktiviti prasekolah
·
Perkembangan social
3 KEPENTINGAN PDK BAGI MASYARAKAT DI LUAR BANDAR
·
Perkhidmatan disampaikan di mana golongan oku
ini tinggal
·
Tidak mengasingkan golongan oku daripada
keluarga, kawan dan masyarakat
·
Menguatkan keyakinan komuniti tempatan
terhadap kebolehananya dalam masyarakat
·
Perkhidmatan disediakan di kawasan luar Bandar
dan Bandar kecil
·
Mengurangkan senarai menunggu golongan oku ke
institusi pemulihan yang sesuai untuk mereka
·
Pengubahsuaian boleh dilakukan di rumah2 dan
dalam komuniti mengikut tradisi, kesesuaian dan kemampuan golongan oku dan
keluarga mereka
·
Kecacatan dapat dikurangkan dengan intervensi
awal oleh ahli keluarga yang sudah dilatih
·
Kerjasama dan sokongan antara golongan oku
dan ahli keluarga dapat dipupuk lebih kukuh
4 NGO YANG TURUT MEMAINKAN PERANAN DALAM MENGESAN DAN MENJALANKAN AKTIVITI YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHAN OKU
·
Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM)
·
TASPUTRA PERKIM
·
NURY
·
Cleft Lip and Palate Assosiation of Malaysia
(CLAPAM)
·
Yayasan Sindrom Down Kiwanis
·
Persatuan Orang Buta Malaysia
·
Rumah Orang Cacat Convent Bukit Nanas
·
Persatuan Kanak – kanak Cacat Akal Selangor
dan Wilayah Persekutuan
3 PERANAN NGO DALAM MENJAYAKAN KHIDMAT MASYARAKAT UNTUK MAMBANTU OKU
·
Berfungsi mengenalpasti masalah oku bagi
memastikan keberkesanan program
·
Bertanggungjawab dalam memastikan oku
mendapat penempatan yang adil dan sesuai mengikut tahap kecacatan, keperluan, minat dan latar belakang mereka
·
Menguruskan penempatan, saringan, lawatan,
latihan dsb
·
Manjalankan intervensi awal bagi membantu ibu
bapa mengendalikan kanak2 berkeperluan khas
·
Memberi asuhan kepada kanak2 berkeperluan
khas dan kanak2 cacat anggota dan mental
·
Dapat membantu ibu bapa dan guru2 khas dalam
mewujudkan p&p yang bermakna,sesuai dan menyeronokkan
·
Membantu kerajaan dalam mengendalikan kanak2
berkeperluan khas dengan sokongan JKM
KEPENTINGAN INTERVENSI AWAL BAGI KANAK2 KHAS
·
Peranan panting dalam melengkapkan kanak2
berkeperluan khas dengan kemahiran asas sebelum mereka masuk ke sekolah rendah
·
Intervensi awal yang komprehensif dan
intensif adalah berfaedah kepada keluarga dan masyarakat. Ia akan memberi impak
yang positif kepada persekitaran terhadap kanak2 berkeperluan khas
·
Akan dapat membantu perkembangan pelbagai
kebolehan kanak2
·
Kejadian msalah lain yang terikat dengan kesukaran awal boleh
diatasi dengan perkhidmatan ini
·
Menawarkan penjimatan wang bagi sesuatu
masyarakat. Ia juga dapat menjimatkan perbelanjaan Negara yang dikhaskan untuk
kemudahan penjagaan, kesihatan dan pendidikan
·
Boleh meningkatkan intelek, meningkatkan
perkembangan fizikal dan meningkatkan penguasaan bahasa kanak2 berkeperluan
khas
·
Intervensi awal yang sistematik menghalang
masalah lain, mengurangkan tekanan kepada keluarga dan mengurangkan pembinaan
institusi khas
PENDEKATAN INTERVENSI AWAL YANG BOLEH DICADANGKAN KEPADA IBU BAPA YANG MEMPUNYAI ANAK OKU
INTERVENSI BERPUSATKAN GURU
·
Untuk mengajar dan mengawal pelajar khas dari
segi tingkah laku
·
Peranan guru semasa p&p di bilik darjah
·
Guru akan tentukan jenis strategi, model dan
demonstrasi dan memantau kemajuan kanak2 khas
·
Sesuai digunakan pada tahap pemerolehan
pengetahuan dan kemahiran
INTERVENSI BERPUSATKAN PELAJAR
·
Sesuai untuk pelajar yang berkemampuan
mengawal tingkah laku sendiri
·
Pelajar boleh berdikari, bergantung pada diri
sendiri dan Berjaya mengendalikan proses2 pembelajaran
·
Pelajar memainkan peranan utama tetapi masih
mendapat bimbingan dalam beberapa perkara daripada guru
·
Pelajar akan diajar prosedur2 kawalan diri,
menentukan matlamat yang realistic, menangani kekcewaan dan cara mengatasi
masalah
INTERVENSI BERPUSATKAN KELUARGA
·
Ibu bapa dilibatkan dalam proses intervensi
awal
·
Keluarga akan menjadi elemen penting dalam
proses pembelajaran
·
Boleh membantu memperbaiki interaksi di
antara kanak2 dengan orang dewasa
·
Perlukan komitmen tang tinggi daripada setiap
ahli keluarga
·
Boleh menguatkan hubungan kekeluargaan dan
meningkatkan kefahaman tehtang keperluan individu berkeperluan khas
TUJUAN / FAEDAH YANG AKAN DIPEROLEHI OLEH OKU SEMASA MENJALANI
PEMULIHAN DI PDK
·
Perkhidmatan disampaikan di mana oku itu
tinggal
·
Tidak mengasingkan oku dengan keluarga,
kawan, dan masyarakat sekeliling di mana ia dibesarkan
·
Menguatkan keyakinan komuniti tempatan
terhadap kebolehannya – masyarakat yang matang dan penyayang
·
Perkhidmatan disediakan di Bandar dan luar Bandar
– membolehkan perkhidmatan di semua peringkat secara saksama
·
Mengurangkan senarai menunggu bagi oku ke
institusi pemulihan yang sesuai untuk oku
·
Dapat dikurangkan dengan intervensi awal oleh
ahli keluarga yang telah dilatih
·
Kerjasama dan sokongan oku dan ahli keluarga
dapat dipupuk dan dikukuhkan
PERANAN DAN PERKHIDMATAN OLEH KEMENTERIAN KESIHATAN BAGI
MENINGKATKAN KUALITI KEHIDUPAN MASYARAKAT DALAM PEMBANGUNAN KOMUNITI
·
Pengesanan awal dan intervensi awal
·
Perkhidmatan kesihatan ibu dan anak
·
Pencegahan
·
Rawatan /program2 imunisasi
·
Promosi kesihatan
·
Pemeriksaan kesihatan sekolah – disediakan di
sekolah termasuk pemeriksaan kesihatan, pemeriksaan penglihatan, pemeriksaan
pendengaran termasuk imunisasi
PERANAN IBU BAPA SEBAGAI AHLI DALAM PERKHIDMATAN SOKONGAN
DI PUSAT PEMULIHAN
·
Membantu menjayakan program PDK
·
Memberi sumbangan idea dalam membantu program
di PDK
·
Membantu sumber kewangan
·
Membantu dalam proses intervensi awal
MASALAH YANG SERING DIHADAPI OLEH IBU BAPA SEMASA
MENGENDALIKAN ANAK BERKEPERLUAN KHAS
·
Kurang kepakaran mengendalikan anak
berkeperluan khas – latihan khusus mengendalikan anak istimewa (intervensi
awal)
·
Stigma mempunyai anak khas
·
Perasaan malu
·
Emosi terganggu dan dipersalahkan oleh ahli
keluarga mempunyai anak cacat
No comments:
Post a Comment