Friday 21 December 2012

CONTOH SOALAN BMM3101




BAHAGIAN A : SOALAN OBJEKTIF

1.Secara tepatnya, objektif merupakan

2.Apakah komponen tatabahasa yang merupakan satu daripada komponen sistem bahasa?

3.Berdasarkan hasil pembelajaran di atas, fokus utama kemahiran bahasa yang hendak diajar oleh guru ialah…

4.Dalam kemahiran mendengar dan bertutur, pelajar-pelajar harus cekap menerima dan memproses maklumat serta dapat mengeluarkan idea secara…

5.Lisan adalah aspek kemahiran bahasa yang merangkumi kemahiran mendengar dan bertutur. Yang berikut adalah cara kanak-kanak menguasai kemahiran lisan kecuali…

6.Kenyataan manakah di bawah ini yang tidak benar mengenai kemahiran membaca?

7.Apakah kemahiran berbahasa yang boleh diajar berdasarkan bahan tersebut.

8.Latihan-latihan pramenulis menitikberatkan perkara-perkara berikut kecuali…

9.Kemahiran menulis merupakan keupayaan murid menulis secara berperingkat supaya murid dapat menulis dengan betul. Manakah yang bukan hasil pembelajaran menggunakan jenis ayat dan wacana dalam penulisan?
10.Dalam konteks pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, hasil pembelajaran dapat dicapai dengan menggabungjalinkan…

11.Huraian hasil pembelajaran dalam lajur kedua menyatakan secara jelas aras kemahiran yang perlu dicapai oleh murid mengikut…

12.Konsep 5P, iaitu penggabungjalinan, penyerapan, penilaian, pemulihan dan pengayaan merupakan elemen penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Konsep penyerapan bermaksud aktiviti …

13.Penilaian ialah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Penilaian merupakan aktiviti untuk mendapatkan maklumat yang berguna bagi menentukan

14.Murid yang menguasai hasil pembelajaran lebih awal atau dalam jangka masa yang ditetapkan boleh diberikan aktiviti …

15.Nilai murni bersifat sarwajagat serta selaras dengan agama, budaya dan norma masyarakat. Nilai ini juga berteraskan…

16.Matlamat Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah Rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan …

17.Kemahiran belajar dan cara belajar sangat penting dikuasai oleh murid. Pilih aktiviti yang sesuai…

18.Kecerdasan interpersonal ialah…

19.Langkah penggunaan kemahiran menjana idea ialah…

20.Kemahiran membaca merujuk kepada keupayaan murid membaca bacaan sastera dan bukan sastera dengan sebutan dan inovasi yang betul hasil pembelajaran bagi kemahiran membaca tersebut.

BAHAGIAN B : SOALAN STRUKTUR

1 a) Nyatakan dua aspek tatabahasa berserta contoh yang boleh diajar oleh guru berdasarkan pantun di atas.
b)Nyatakan tiga aspek kemahiran berbahasa yang dapat digabungjalinkan dengan menggunakan bahan di atas.

2 (a) Berdasarkan hasil pembelajaran 10.1 di atas, bina dua objektif eksplisit.
(b)Berdasarkan hasil pembelajaran 5.1, Kemukakan tiga aktiviti yang berkaitan dengan kemahiran membaca.
3 (a) Nyatakan empat ciri penggabungjalinan secara ringkas.
(b)Penilaian merupakan aktiviti untuk mendapatkan maklumat bagi menentukan pencapaian sesuatu hasil pembelajaran atau objektif. Nyatakan dua jenis penilaian dan tujuan tersebut yang dapat dilakukan oleh guru bagi mencapai hasil pembelajaran.

4 (a) Lengkapkan grafik komponen kemahiran bernilai tambah berikut:
(b) berikan tiga aktiviti kemahiran berfikir, kritis dan kreatif (KBKK).






BAHAGIAN C : SOALAN ESEI

1.Berdasarkan Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Melayu Tahun 5 di atas, kemukakan lima langkah pengajaran untuk mencapai objektif yang dinyatakan termasukset induksi dan penutup.

2.Kandungan Huraian Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu meliputi kemahiran bahasa, hasil pembelajaran, sistem bahasa, dan pengisian kurikulum. Huraikan fungsi-fungsi hasil pembelajaran yang dimuatkan dalam Huraian Hasil Pembelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah.

3.Huraikan aktiviti-aktiviti kemahiran belajar cara belajar yang sesuai dengan hasil pembelajaran di atas bagi mata pelajaran Bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment