SOALAN 1 :
JELASKAN APA YANG
DIMAKSUDKAN DENGAN MEDIA PENGAJARAN
Maksud Media
Media berasal dari bahasa Latin
dan merupakan bentuk jamak dari kata Medium yang secara harfiah
bererti “Perantara” atau “Pengantar”. Media juga adalah suatu alat yang digunakan sebagai
saluran (channel) untuk menyampaikan pesanan (message) atau
informasi dari suatu sumber (resource) kepada penerimanya (reciever)
(Soeparno, 1988:1).
Media adalah semua bentuk
perantara yang digunakan orang penyebar idea, sehingga idea atau
gagasan itu sampai pada penerima (Santoso S.hamijoyo). Media
juga merupakan segala bentuk yang digunakan untuk proses penyaluran informasi
oleh AECT. Selain itu, media adalah
segala benda yang dimanipulasi,
dilihat, didengar, dibaca, atau
dibicarakan beserta instrumen yang digunakan
untuk kegiatan tersebut (NEA). Menurut Heinich, 1993, media merupakan alat saluran
komunikasi (Heinich, 1993).
Menurut Brigg, media juga
adalah segala alat fizik yang dapat menyajikan pesan yang merangsang yang sesuai untuk belajar. Seterusnya, media merupakan
segala sesuatu yang dapat digunakan
yang berfungsi sebagai perantara, sarana, alat untuk proses komunikasi belajar
mengajar (Rohani,1997: 2-3).
Reiser dan Gagne (1983),
mendefinisikan media sebagai sebarang cara fizikal yang membolehkan mesej
pengajaran disampaikan. Guru, pengajar, bahan bercetak, persembahan slaid
bersuara dan seumpamanya yang boleh menyampaikan mesej digolongkan sebagai
media.
DEFINISI
PENGAJARAN
Pengajaran ialah sesuatu
tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan muridnya. Pengajaran ini adalah dirancang oleh guru secara sistematik dan teliti untuk melaksanakannya
dengan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai, membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya mengambil
inisiatif untuk belajar, demi memperolehi ilmu pengetahuan dan menguasai
kemahiran yang diperlukan.
DEFINISI
MEDIA PENGAJARAN
Media pengajaran adalah segala
sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada pengirim kepada
penerima sehingga dapat merangsang fikiran, perasaan, minat serta perhatian
pelajar dan seterusnya terjadi proses pembelajaran. Menurut Heinich (2002),
jika media membawa mesej tentang pengajaran, maka media digelar sebagai media
pengajaran. Menurut Kemp dan Semellie (1994) pula, media pengajaran sebagai
audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya yang berfungsi dalam
pelaksanaan sesuatu pengajaran.
Schramm (1977) mengemukakan
bahawa media pengajaran adalah teknologi pembawa pesan yang dapat dimanfaatkan
untuk keperluan pengajaran manakala Briggs (1977) pula berpendapat bahwa media
pengajaran adalah sarana fizik untuk menyampaikan isi pengajaran seperti buku,
filem, video dan sebagainya. Menurut Brown (1973), mengungkapkan bahwa media
pengajaran yang digunakan dalam kegiatan pengajaran dapat mempengaruhi
keberkesanan pengajaran. Pada mulanya, media pengajaran hanya berfungsi sebagai
alat bantu guru untuk mengajar dan yang digunakan adalah alat bantu visual.
National Education Association
(NEA) (1969) mengungkapkan bahwa media pengajaran adalah sarana komunikasi
dalam bentuk cetak mahupun pandang-dengar, termasuk teknologi perangkat keras.
Dapat disimpulkan juga bahawa media pengajaran adalah segala sesuatu yang dapat
menyalurkan pesan, dapat merangsang fikiran, perasaan, dan kemahuan pelajar
sehingga dapat mendorong terciptanya proses belajar pada diri pelajar.
SOALAN
2 : NYATAKAN JENIS DAN KLASIFIKASI MEDIA PENGAJARAN
Bidang Teknologi pengajaran tercetus daripada pergerakan
audio visual yang kemudiannya dikenali sebagai media pengajaran. Oleh itu,
adalah tidak keterlaluan jika dikatakan media pengajaran menjadi pengasas
kepada penubuhan bidang teknologi pendidikan. Hingga kini, media pengajaran
masih menjadi salah satu domain utama dalam bidang ini. Media terbahagi kepada dua
jenis media iaitu media bercetak dan media bukan bercetak.
Media bercetak ialah media pengajaran yang hanya menggunakan
gambar kaku, foto, lukisan dan cetakan. Antara contoh media bercetak ialah buku,
surat khabar dan buletin.
H.G. Andriese menyatakan bahawa buku merupakan “informasi tercetak di atas kertas yang dijilid
menjadi satu kesatuan”.
Unesco pada tahun 1964, dalam H.G. Andriese memberikan pengertian buku sebagai “Publikasi tercetak, bukan
berkala, sekurang-kurangnya sebanyak 48 halaman”.
Surat khabar
pula merupakan media cetak yang diterbitkan dengan memuatkan informasi terkini
sama ada di dalam atau luar negara.
Buletin diterbitkan
untuk kalangan tertentu atau kegunaan organisasi dalaman sahaja. Media ini
biasanya terdiri daripada beberapa halaman dan berkonsep sederhana serta bukan
untuk tujuan komersial.
Manakala media
bukan bercetak pula terbahagi kepada dua bahagian iaitu media tayang dan media bukan tayang. Media tayang terdiri daripada beberapa contoh
seperti transparensi dan slaid.
Transparensi merupakan semua
dokumen ditulis atau dilukis sama ada menggunakan tangan atau komputer secara terus di
filem transparensi. Maklumat yang terdapat pada transparensi ditayangkan secara
terus kepada penonton
melalui projektor lutsinar atau lebih dikenali sebagai projektor OHP.
Slaid
adalah satu jenis media unjuran tanpa
gerak yang merupakan sejenis transperansi
positif berukuran kecil. Segala maklumat yang terdapat pada slaid boleh ditayangkan menggunakan projektor slaid untuk dipancarkan kepada skrin
tayangan. Pita slaid mengandungi slaid (pandang/visual) dan pita rakaman (dengar/audio).
Slaid boleh disediakan dengan menggunakan
kamera, disalin atau dilukis dan sebagainya. Kebiasaannya pemidang slaid berukuran 2 inci x 2
inci atau berukuran 5 cm x 5 cm yang dimuatkan filem positif.
Berbeza pula dengan media tayang gerak, maklumat
direkodkan dalam bentuk video dan sebagainya.Video merupakan salah satu
daripada media bergerak dan boleh menghasilkan
imej yang realistik dan sangat bermanfaat dalam
penyampaian sesuatu mesej kepada penonton. Dalam proses pengajaran dan
pembelajaran, media ini mempunyai beberapa keistimewaan; Selain daripada
keupayaannya menunjukkan imej yang bergerak seperti merakam seekor
harimau bintang ketika berlari, media ini juga dapat mempercepatkan dan melambatkan pergerakan. Pergerakan
harimau bintang yang terlalu laju boleh diperlahankan dengan teknik
gerak perlahan, malah pergerakan itu boleh dibekukan. Video juga
berupaya membawa masuk peristiwa yang berlaku di luar bilik darjah atau peristiwa-peristiwa
berbahaya seperti letupan gunung berapi ke dalam bilik darjah. Video
berupaya merakam imej dekat dan jauh. Hal ini bermakna video boleh memanipulasi ruang. Pergerakan sel-sel darah
dalam tubuh badan juga boleh dilihat oleh penonton.
Terdapat pelbagai contoh media bukan tayang
yang terdapat dalam era ini. Antara contoh media bukan tayang ialah grafik, gambar kaku, media pameran,
media paparan dan media audio.
Grafik
adalah alat komunikasi yang dapat menyediakan rujukan konkrit yang lebih
baik daripada
pernyataan secara lisan atau bertulis. Hal ini bermakna fungsi
utama grafik adalah untuk meningkatkan komunikasi dalam pengajaran.
Namun, sebahagian besar daripada kejayaan pengajaran
, adalah berdasarkan kualiti yang
ada pada grafik tersebut. Kualiti grafik terhasil daripada
perancangan yang rapi dan kesesuaian teknik yang digunakan. Grafik adalah
bahan yang dilukis sebagai karangan
visual. Grafik ialah kombinasi gambar-gambar, lambang-lambang,
simbol-simbol, huruf, angka, perkataan, lukisan, lakaran yang dijadikan satu media
untuk memberi konsep dan idea dari
pengirim kepada sasarannya
dalam proses menyampaikan maklumat.
Carta merupakan
kumpulan gambarajah yang menunjukkan
acara-acara yang kompleks
atau perkara yang telah berlaku dalam jangka masa tertentu. Carta selalunya mempunyai
satu sifat utama iaitu melibatkan
gambaran satu proses atau pun aliran perubahan sesuatu. Sebelum carta
dapat digunakan dengan sempurna dalam bilik darjah, guru haruslah pastikan
carta tersebut mempunyai tujuan pengajaran yang jelas. Amnya carta patut
memberi satu konsep utama sahaja. Carta
yang baik mesti dapat menyampaikan mesejnya melalui visual. Terdapat pelbagai jenis
carta, contohnya, carta organisasi, garis aliran (time lines), carta aliran (flow chart) dan graf.
Poster adalah
satu lukisan atau cetakan yang menggabungkan penggunaan garisan-garisan,
huruf-huruf serta warna-warna dalam satu persembahan visual yang memaparkan satu atau lebih mesej-mesej tertentu. Kerap kali
poster digunakan sebagai daya penarik kepada satu peristiwa atau acara
yang bakal diadakan. Poster boleh digunakan dengan berkesan dalam bilik
darjah kerana poster mempunyai bentuk yang dinamik dan berwarna bagi
menarik perhatian serta boleh menyampaikan mesej dengan spontan. Guru
harus berwaspada kerana sesuatu poster akan berakhir selepas sesuatu
acara atau peristiwa telah berlaku. Poster tidak boleh dipamerkan terus
menerus.
Kad Imbasan (Flash Card) merupakan
satu kad yang mempunyai maklumat ringkas, contohnya, nombor, perkataan, huruf dan
sebagainya. Maklumat pada kad
imbasan perlu jelas, ringkas dan tepat. Ianya merupakan bahan yang sangat sesuai digunakan dalam
bilik darjah pra sekolah. Kad imbasan tulisan selalunya berukuran 1/8 daripada kertas manila.
Kad Gambar merupakan
kad imbasan yang mempunyai gambar. Pada kebiasaannya kad
ini berukuran ¼ daripada kertas manila. Selalunya hanya satu gambar sahaja yang terdapat pada
satu kad. Kad jenis ini juga
sangat sesuai digunakan untuk murid-murid pra sekolah.
Papan pengajaran merupakan media bukan
unjuran. Ianya mudah digunakan kerana tidak perlukan sebarang alat.
Papan pengajaran boleh digunakan dalam pelbagai cara dan untuk semua
peringkat pembelajaran. Ianya juga boleh digunakan untuk semua bidang
pembelajaran.
Papan Tulis Para
pendidik telah mengiktiraf papan kapur sebagai alat Bantu mengajar di dalam
bilik darjah. Papan Tulis juga di kenali sebagai Papan Kapur, Papan
Hitam, Papan Hijau serta digunakan sejak lama dahulu.
Papan Putih adalah
satu inovasi baru dalam teknologi papan tulis. Permukaan sekeping papan
dilapik dengan satu lapisan enamel putih yang menjadi permukaan untuk ditulis
dengan menggunakan pena berisi dakwat khas yang mudah dipadamkan.
Papan
Magnetik diperbuat daripada logam. Keping-keping
magnet kecil akan melekat di atas permukaan tersebut untuk melekatkan kertas
atau kad visual di atas papan tersebut.
Papan Flip merupakan
papan lapis dengan ukuran sederhana dan ianya perlu dibuat kaki untuk ianya
berdiri secara sedikit condong kebelakang. Papan flip boleh dialihkan keperbagai
sudut sama ada untuk pembelajaran dan pameran. Beberapa helain kertas diklipkan
pada bahagian atas papan untuk membolehkan helaian kertas yang berlaninan
ditunjukkan mengikut keperluan.
Papan
Pameran atau Papan Kenyataan secara umumnya diperbuat
daripada papan lapis atau papan lembut untuk menampal maklumat-maklumat serta
untuk mempamerkan hasil kerja murid seperti lukisan karangan dan lain-lain.
Papan kenyataan boleh dibuat secara melekat terus pada bahagian dinding atau
dibuat secara
mudah
alih serta berkaki.
Papan Flanel merupakan
satu bentuk papan pengajaran yang agak popular di kalangan guru-guru sekolah
rendah. Pada dasarnya, papan ini diperbuat daripada satu permukaan kain
flannel, iaitu sebarang kain yang mempunyai permukaan berbulu kasar. Permukaan
berbulu ini mempunyai satu keistimewaan, iaitu dua keping kain flannel boleh
bercantum apabila dilekapkan, sifat istimewa ini dipergunakan untuk papan
flannel. Kad-kad visual disediakan, dan secebis kain flannel ataupun kepingan bahan-bahan
lain yang berbulu kasar digamkan pada bahagian belakang kad-kad tadi. Sekarang
kad-kad visual itu bolehlah dilekapkan ke atas permukaan papan flannel dengan
mudah.
Papan Gulung adalah
papan tulis yang dapat digulungkan untuk dibawa atau disimpan dan papan
tersebut boleh dibentangkan semasa digunakan dalam bilik darjah. Papan gulung
boleh diperbuat daripada kepingan getah atau kertas rexine atau kain kanvas supaya
papan ini boleh digulung. Papan gulung mempunyai satu keistimewaan, iaitu bahan-bahan
pengajaran guru boleh disediakan dengan terperici terlebih dahulu. Apabila
sampai masanya guru hanya mempamerkan bahan-bahan tersebut kepada murid. Ini
sangat berfaedah terutama kepada guru atau calon guru yang kurang mahir dalam
bidang atau perinsip-perinsip tertentu, atau bahan tersebut memerlukan masa yang
lama untuk disediakan.
Papan Slip ialah papan
pengajaran jenis ini mempunyai kocek-kocek di mana kad visual atau kad huruf boleh
diselitkan. Kocek-kocek itu mungkin diperbuat daripada jalur-jalur plastik
jernih atau bahan-bahan lain.Penggunaan papan selit hampir-hampir sama dengan
papan flanel.
Papan Elektronik lebih
biasa dipanggil “Smart Board” atau “Interactive White Board”. Papan jenis ini
berciri interaktif dan merupakan sejenis papan putih yang memaparkan imej daripada
monitor komputer. Permukaan papan ini berfungsi sebagai satu papan sentuh (touch
screen) yang besar. Papan elektronik ini mempunyai saiz yang berlainan. Komputer
yang disambungkan kepada papan elektronik ini boleh dikawal melalui menyentuh
permukaan papan elektronik ini. Hal ini boleh dilakukan dengan menggunakan jari
kita ataupun dengan menggunakan elektronik pen yang khas untuk tujuan ini.
Audio bermaksud pendengaran atau
penerimaan bunyi. Berkait rapat dengan audio visual sebagai alat komunikasi
yang dapat di dengar dan dilihat. Media audio ialah media pengajaran yang hanya menggunakan
kemampuan suara sahaja, seperti radio dan tape recorder. Media pengajaran ini
sesuai untuk orang yang mempunyai masalah pendengaran.
SOALAN 3 :
HURAIKAN BAGAIMANA MEDIA PENGAJARAN DAPAT MENINGKATKAN
MUTU PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Melalui perbincangan sebelum ini
mengenai media pengajaran yang telah digunapakai dalam pengajaran dan
pembelajaran disekolah. Ia amat membantu guru dalam meningkatkan mutu P&P
guru dengan lebih berkesan. Oleh itu, guru mestilah berupaya untuk mengaplikasi
media pengajaran ini dengan efektif agar murid dapat memperolehi pengajaran
semaksimum yang boleh.
Menurut Kemp & Smellie (1994),
mengatakan bahawa media pengajaran adalah audio visual dan bahan-bahan yang
berkaitan dengannya yang berfungsi dalam melaksanakan sesuatu pengajaran.
PENGERTIAN MUTU Dalam aspek pendidikan,
mutu adalah suatu keberhasilan proses belajar yang berkesan dan memberikan
kepuasan kepada guru dan murid.
PENGERTIAN KONSEP PENGAJARAN
Pengajaran ialah cara-cara yang digunakan untuk
menyampaikan bahan yang hendak diajar. Hasil daripada pengajaran berlakulah
perubahan yang relatif kekal dalam tingkah laku atau pengetahuan hasil daripada
pengalaman. Perubahan merupakan suatu penambahan yang baru, pengukuhan dan
pengubahsuaian yang berlaku terhadap anak dididik.
PENGERTIAN KONSEP PEMBELAJARAN
Pembelajaran merupakan satu proses mengakumulasi
maklumat dan pengalaman secara berterusan.Ia berlaku dalam diri seseorang sejak
dia dilahirkan (Kamaruddin Hj.Husin,hal. 93).
Proses pembelajaran melibatkan pelaksanaan strategi
supaya pelajar dapat mencapai matlamat dan perubahan tingkah laku tertentu
serta memperoleh kebiasaan,pengetahuan dan sikap yang positif. Pembelajaran
biasanya diertikan sebagai perubahan tingkahlaku yang kekal dan stabil
disebabkan oleh pengalaman atau latihan yang diteguhkan.
Dalam konteks penggunaan media pengajaran dalam
pengajaran dan pembelajaran, pendekatan terbaik adalah bersesuaian dengan
keperluan murid dan membuahkan hasil yang diharapkan. Penggunaan media
pengajaran dapat dikategorikan dari 2 aspek iaitu aspek
pengajaran ( aplikasi guru ) dan aspek
pembelajaran ( aplikasi murid ).
PENGGUNAAN
MEDIA DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Sesuatu
media pengajaran dipilih berasaskan potensinya melaksanakan objektif
pembelajaran dengan berkesan. Pengalaman pembelajaran seharusnya dimulakan
daripada situasi/media sebenar yang lebih konkrik dan mudah difahami sebelum
kepada situasi/media yang abstrak. Rajah-rajah di bawah menunjukkan justifikasi
sesuatu media digunakan.
Zon
Pengalaman Dale
Media
yang baik adalah media yang dapat memperjelaskan, menggambarkan, mengawal dan
menarik tumpuan pemikiran dan emosi murid untuk memahami dan mengekalkan
kefahaman dalam tempoh jangka panjang. Pemilihan media yang baik dan bertepatan
dengan objektif pengajaran dapat meringankan tugas guru.
Faktor-faktor
lain seperti masa penghasilan, perbelanjaan, bahan, berat atau ringan alatan
media, kemudahan tempat serta faktor masa pengajaran memainkan peranan dalam
pemilihan media. Penggunaan media yang maksima dalam pengajaran akan memastikan
pembelajaran murid lebih berfokus.
FUNGSI
MEDIA PENGAJARAN DALAM MENINGKATKAN MUTU P&P
1. Pengajaran
Bersama Pengajar
Penggunaan
media pengajaran dan pembelajaran yang sering digunakan dalam membantu guru
melaksanakan pengajaran secara langsung. Keberkesanannya bergantung bagaimana
pengajar mengaplikasikan media tersebut secara berkesan. Antara media yang
digunakan dalam pengajaran adalah :
Bil
|
Jenis Media
|
Contoh
|
1
|
Media
Tayang Kaku
|
Transparensi,
slaid, mikrofilem
|
2
|
Media
Tayang Bergerak
|
Pita
video, cakera padat digital, filem
|
3
|
Bahan
Grafik
|
Lukisan,
poster, kartun, carta, graf
|
4
|
Gambar
Kaku
|
Gambar
foto, kad imbasan, poskad
|
5
|
Bahan
Pameran 3D
|
Model,
boneka, diorama, pupet
|
6
|
Papan
Pameran
|
Papan
kapur, papan putih, papan flanel, papan buletin
|
7
|
Media
Audio
|
Pita
kaset, cakera padat, komputer
|
8
|
Media
Cetak
|
Modul,
buku teks, surat khabar, majalah, risalah
|
2. Pengajaran
Tanpa Bergantung Kepada Pengajar
Media digunakan tanpa kehadiran
pengajar. Pelajar dibimbing oleh pereka media dengan menggunakan modul dan
pengajaran jenis ini dikenali sebagai pengajaran kendiri. Media dipakejkan
dengan sempurna, serta dijelaskan tentang tujuan, objektif, cara menggunakan
dan menilai pencapaian sendiri. Penggunaan teknologi multimedia dalam bidang
pendidikan pada masa kini telah menjadi suatu keperluan dalam usaha membangun
dan memperkembangkan bidang pendidikan.
1. Modul
Pembelajaran Kendiri
Pembelajaran
kendiri melalui modul telah lama digunakan dalam pendidikan. Modul elektronik
merupakan sebuah perisian yang dibangunkan menggunakan teknologi komputer
dengan bantuan perisian-perisian lain yang mengandungi elemen-elemen multimedia
seperti audio, video, teks, grafik, animasi dan interaktiviti.
Antaranya,
guru boleh menggunakan sebuah modul pembelajaran kendiri seperti Macromedia
Authorware 7. Modul ini menggunakan fail video yang menggunakan elemen ”screen
capture”sebagai media penyampaian maklumat utama dan juga menggunakan
elemen-elemen multimedia yang lain seperti teks dan grafik. Modul ini
berteraskan Model ADDIE (Rosset,1987) sebagai model rekabentuk pengajaran dan
panduan sepanjang proses pembangunan modul ini. Modul ini dipakejkan dalam
bentuk cakera padat (CD) .
2. Pembelajaran
Berasaskan Projek
Strategi
pembelajaran yang berasaskan tugasan merujuk kepada prinsip-prinsip yang
disyorkan oleh Merill. Murid-murid diberi tugasan yang merupakan masalah yang
mungkin akan dihadapi dalam situasi harian. Masalah-masalah yang difikirkan
dapat diselesaikan melalui kaedah pembelajaran berasaskan tugasan atau projek.
Bahan-bahan perbentangan projek diaplikasikan dengan menggunakan media
pengajaran yang bersesuaian dan menjana murid untuk berfikir secara aktif. Contohnya,
guru memberikan tugasan melalui paparan gambar, model atau boneka dan
lain-lain.
3. Folio Bermedia
Folio bermedia adalah koleksi kerja pelajar yang menunjukkan
peristiwa dan proses dalam satu-satu tempoh. Penghasilan folio membantu pelajar
memahami, merumus dan membentang. Pelajar ini menitikberatkan soal ketepatan,
bertanggungjawab, dari pelbagai sumber dan komitmen yang tinggi dalam tugasan.
4. Pengajaran
Tematik
Berfokuskan kepada topik tertentu. Bermula dari perkongsian
pengalaman kemudian perkongsian kepakaran (mengumpul data dan membuat
kesimpulan).
5. Pendidikan bagi
Pelajar Istimewa
Pelajar
istimewa diberikan peluang sama rata dalam pembelajaran. Oleh itu, pelajar ini
tidak ketinggalan dalam mengikuti proses pembelajaran. Media pengajaran ini
dapat membantu orang kurang upaya seperti pekak dan buta dan bisu. Selain itu, ia dapat membantu pelajar yang pintar mengukuhkan pengetahuan dalam bentuk
yang lebih abstrak.
6.
Pembelajaran
Jarak Jauh
Pembelajaran jarak jauh atau E-learning merupakan proses
pembelajaran yang paling mudah dalam memperolehi informasi dan pendidikan
dengan begitu pantas dan mudah. Antaranya adalah menggunakan teknologi
elektronik iaitu kemudahan internet .
Jumlah halaman dalam www yang semakin hari semakin melimpah menjadi e-learning merupakan alternatif yang dapat meningkatkan kualiti pengajaran kerana pelajar dengan mudahnya memperolehi maklumat.
Teknologi
merupakan alat yang diharapkan dapat mempermudah proses penghantaran maklumat
kepada pelajar. Dalam perkembangannya menurut Soekartawi (2007, 198)
perkembangan teknologi e-learning yang didukung oleh computer dikenal sebagai
Computer Base Learning (CBL) atau computer assisted learning (CAL) yang dapat
dikelompokan menjadi 2 jenis iaitu:
• Technology-based learning
Technology-based learning pada prinsipnya
terdiri atas Audio Information Technologies (radio,
audio tape, voice mail, telephone) dan Video Information Technologies (misalnya video tape, video text, videa massaging).
• Technology-based web-learning
Sedangkan
technology-base web learning pada dasarnya adalah data informasi technologies
(misalnya bulletin board, internet, email, dll).
Melalui PJJ ini guru dan murid dapat berkomunikasi tanpa dibatasi hal-hal yang bersifat protokol malahan memanfaatkan kemudahan teknologi yang semakin berkembang. Selain itu, pengajaran yang bersifat bahan ajar mandiri ini ( self learning materials) ini dapat memanfaatkan ilmu iatu maklumat dalam komputer dapat diakses oleh guru dan murid-murid.
No comments:
Post a Comment